Ainoa toivo on kasvatuksessa

Elämme maailman tilanteessa, jossa on lukuisia ristiriitoja ja konflikteja. Hetken uskoimme,  ettei enää tulisi sotia valtioiden välillä, mutta tässä jouduimme pettymään. Joissakin maissa  on myös vakavia lähiömellakoita väkivaltaisesti käyttäytyvien katujengien välillä. Lisäksi vihapuhe ja disinformaatio  lietsovat ennakkoluuloja ja syrjintää joitakin ihmisryhmiä kohtaan.

Maailman ainoa toivo on kasvatuksessa, ihmisten muuttumisessa ja kasvamisessa kriittisesti ajatteleviksi, mutta myös empaattisiksi, sydämeltään herkiksi ihmisiksi, jotka kykenevät lämmöllä samaistumaan kaukaisenkin lähimmäisen osaan. UNESCO työskentelee rauhanomaisen kansainvälisen ymmärryksen lisäämiseksi. Unesco-kouluverkosto on maailman suurin kouluverkosto. Siihen kuuluu tällä hetkellä 11 700 koulutusalan instituutiota, joiden toimialat vaihtelevat esiopetuksesta opettajankoulutukseen 182 maassa. Meillä on kaikille ihmisille yhteisiä ongelmia esim. ilmaston lämpeneminen, liikakansoitus ja väestön eriarvoisuus, joiden ratkaiseminen vaatii kaikilta ihmisiltä yhteisiä ponnisteluja. Tavoitteena on tarjota keinoja käsitellä ajankohtaisia ja globaaleja kysymyksiä ja tarjota nuorille paremmat lähtökohdat ymmärtää keskinäisriippuvuuksien maailmaa. Tavoitteena on, että oppilaat ymmärtävät omat oikeutensa ja velvollisuutensa ja toimivat aktiivisesti oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Koulut voivat hyödyntää Unescon ja sen lähiorganisaatioiden tuottamaa oppimateriaalia toiminnassaan.

Suomi on ollut verkostossa mukana vuodesta 1959. Suomen verkko kattaa kuutisenkymmentä oppilaitosta ala-asteista yliopistojen opettajankoulutuslaitoksiin. Tavoitteena on kehittää kestävään kehitykseen, rauhaan ja ihmisoikeuksien toteutumiseen tähtääviä opintokokonaisuuksia, integroida ne koulujen opetussuunnitelmiin  ja jakaa koulujen kesken  toimivia ideoita ja käytäntöjä. Järjestetään teemapäiviä ja projekteja, mutta Unescon arvojen mukainen toiminta näkyy myös koulun päivittäisessä arjessa. Toiminta edellyttää pitkäkestoista sitoutumista tavoitteisiin eikä päämäärä saa kadota ensimmäisten vastoinkäymisten ilmaannuttua.

Globaaleihin kysymyksiin liittyvien ilmiöiden tarkastelu saattaa vaikuttaa tarpeettoman suurelta kasvatustavoitteelta, mutta  lapsille on opetettava,  että ”toinen” ei ole vihollinen. Venäjä valmisteli hyökkäystään Ukrainaan vuosia rakentamalla ukrainalaisista viholliskuvaa televisiossa, sanoo aiheesta väitöskirjan tehnyt Irina Grigor.  Rauhaa ei ole pelkästään sodan puuttuminen vaan väkivallaton ja oikeudenmukainen elämä.

 

Sisko Rutanen
7.10.23


 Takaisin tarinoihin