Anneli

Meren ja kaupungin yllä leijuu harsoinen sumupilvi. Sälekaihtimien raoista ja niiden edessä roikkuvien kahden suuren Tiffany-lasisen kukkalautasen läpi pääsee säästeliäästi valoa olohuoneeseen. Televisiossa välkkyvän Uusi Päivä-ohjelman hahmot selvittelevät monimutkaisia ihmissuhteitaan välillä yksinään monologeina, mutta enimmäkseen milloin kenenkin sarjan hahmon kanssa pähkäillen. Huoneen nurkassa ahtaasti sohvan, matalan pöydän sekä seinään kiinnitetyn kirjahyllyn ja korkean lipaston lomaan työnnetyn upottavan nojatuolin uumenissa istuu Anneli. Hän katselee välillä kuvaruudun tapahtumia, välillä selailee polvillaan olevaa Glorian Ruoka ja Viini-lehteä.

Tänäänkään ei kukaan ole soittanut eikä käynyt eikä lähettänyt edes tekstiviestiä tai sähköpostia. Siivoojakin tulee vasta ylihuomenna. Annelilla on oluttölkki toisessa kädessä ja kaukosäädin toisessa. Pöydällä on tyhjä oluttölkki ja kaksi keittokirjaa, toinen suomen, toinen englanninkielinen.

Anneli ravistaa kädessään olevaa tölkkiä – tyhjä se on. Hän jättää tölkin pöydälle toisen seuraksi ja kaukosäätimen sohvalle, kampeaa itsensä ylös tuolista ottamalla tukea pöydän kulmasta ja tuolin käsinojasta. Lehti putoaa lattialle. Anneli tavoittelee turvonneilla varpaillaan kotitossuja lehden alta, mutta ei saa niitä mahtumaan jalkaansa. Hän alkaa pujottautumaan huoneen täyttävien huonekalujen, koriste-esineiden ja lamppujen lomitse kohti avokeittiötä paljain varpain ja käsillään huonekaluista tukea ottaen. Lattialla olevat muruset pistelevät ilkeästi herkkiin jalkapohjiin.

Pitäisi antaa noita äidiltä perittyjä tuoleja, pöytiä ja jalkalamppuja jollekin. Kellehän niitä kehtaisi tarjota tai kelle edes haluaisi tarjota. Ihan kunnon tavaroitahan ne ovat. Vai pitäisikö kuitenkin viedä kierrätykseen. Miten ne saisi sinne. Tarvittaisiin iso paketti auto. Lähtisiköhän serkunpoika Krister niitä viemään. Tai Aila.

Keittiössä työpöydällä on kahvikone, kattiloita, paistinpannuja, maustepurkkeja ja leipäpusseja sekä kasa erikielisiä gourmet-lehtiä. Hellalla on avoinna parsakattila, jonka reunoille on tarttunut vihreitä kukintojen nuppuja. Jääkaapin viereisessä nurkkauksessa on patteristo lääkepurkkeja ja tablettiliuskoja. Anneli hipelöi purkkeja. Jokohan hän on ottanut iltapäivälääkkeen. Ottiko ennen kuin jäi katsomaan televisiota? Vaiko jo päiväkahvin kanssa? Anneli ravistaa purkkia ja aprikoi hetken. Sitten hän kiertää purkin auki ja ravistaa yhden pillerin kämmenelleen. Anneli nielaisee pillerin jääkaapista ottamansa omenamehun kanssa ja jää tutkimaan kaapin sisältöä. Hän huomaa paketillisen minisalmipötköjä, repäisee paketin auki ja työntää yhden pötkön suuhunsa.

Lapsuudesta tuttu haju ja maku. Näitä isäkin aina nappasi huikopalakseen, kun tuli ilta- tai yövuorosta kotiin. Kunnes ei enää tullut. Kun oli päättänyt päivänsä virka-aseellaan työpaikallaan. Senkin jälkeen äiti oli aina pitänyt minisalamia kotona. Anneli oli veljen kanssa niitä syönyt, jos ei muuta ruokaa ollut tarjolla. Äiti ei koskaan. Puoli pakettia on nopeasti huvennut. Suolan, rasvan ja voimakkaiden mausteiden vastustamaton yhdistelmä. Kun yhden syö, ei voi olla ottamatta seuraavaa.

Paketti on nopeasti tyhjä. Diabetes-hoitaja ei olisi taaskaan iloinen, ei kolesterolin mittaaja, ei sisä- eikä keuhkotautilääkäri. Pitäisi syödä säännöllisesti, useita kertoja päivässä, pieniä määriä, kevyttä kasvispitoista ruokaa. Mutta olihan hän aamulla keittänyt parsaa ja syönyt ne sitruunan, majoneesin ja voisulan kanssa. Pitäisi liikkua säännöllisesti, joka päivä. Pitäisi laihtua ainakin parikymmentä kiloa. Mutta jalat ovat hellät ja voimattomat ja kenkiä on vaikea saada jalkaan. Tasapainoakin on vaikea hallita. Päässä huippaa.

Mutta nyt janottaa. Anneli penkoo jääkaappiaan, josko johonkin pakettien taakse olisi jäänyt edes yksi oluttölkki. Olutta ei löydy, mutta kylläkin paketillinen jo yli viikko sitten vanhaksi mennyttä luomu paistijauhelihaa. Se pitää heittää pois.

Anneli etsii puhelintaan. Jäikö se makuuhuoneeseen päiväunien aikaan? Vai toimistohuoneeseen? Yöpöydällä on Tiffany-lamppu, lasisia norsuja ja pieni kipsiveistos, paperinenäliinoja, käyttämättömiä ja palloiksi rutistettuja, yövoide putkilo ja silmätippapullo. Mutta ei puhelinta. Sängyn viereisellä penkillä lojuu puhtaita vaatteita toisessa päädyssä ja käytettyjä toisessa päädyssä. Puhtaat pitäisi silittää. Jospa siivooja ehtisi.

Kapean eteisen toisella puolella olevassa toimistohuoneessa on kirjoituspöytä täynnä kirjoja, lehtiä sekä tietokone ja printteri. Mutta ei puhelinta. Tietokonekin pitäisi palauttaa työnantajalle, kun sairauslomaloppuisi ja eläkeläisen arki alkaisi. Sitten pitäisi hankkia oma, sekin maksaisi. Ei kai sitä tulisi toimeen ilman tietokonetta ja kunnollista nettiyhteyttä.

Äidin vähät perintörahat olivat lopussa. Suurin osa oli mennyt autoon. Kauankohan hän kykenisi tai saisi sitäkään ajaa. Silmiinkin oli tullut jo ongelmaa. Eikä näitä vuokriakaan pystynyt eläkkeestä maksamaan – kolme huonetta keittiö ja sauna. Sauna, niin, hän oli vienyt aamulla yöpukunsa saunan likavaatelaatikkoon. Puhelin löytyy saunan alimmalta lauteelta. Anneli tutkailee sen tietoja, mutta hänelle ei ole soitettu, ei ole tullut viestejä. Hän valitsee Kristerin numeron.

-          En pääse juuri nyt vastaamaan, mutta voit jättää viestin, niin otan yhteyttä myöhemmin.

Anneli ei jätä viestiä. Joku muukin saattaisi sen kuulla. Minä täällä, Anneli. Voisitko tulla käymään. Haluaisin antaa sinulle yhden Tiffany-lampun ja voisin laittaa hyvää ruokaa. Kävisit tullessa kaupassa ja toisit olutta ja viiniä. Ei, niin hän ei voinut viestittää. Sehän kertoisi heti, että hän ei itse kykene ajamaan, koska on juonut jo – montako – joka tapauksessa liian monta olutta.

Anneli kumartuu polvilleen keittiön alakaapin eteen ja onnistuu löytämään melkein puolillaan olevan Disaronno-pullon. Hän nostaa pullon työpöydälle ja kampeaa itsensä pystyyn puisen keittiöjakkaran avulla. Hän palaa takaisin nojatuoliinsa pullon ja lasin kanssa. Paksu, makea manteliliköörin maku ei ensin tunnu sopivan salamirasvojen kanssa, mutta toinen suullinen maistuu jo jälkiruualta. Olisi pitänyt valmistaa espressoa liköörin kanssa, mutta Anneli ei enää halua nousta tuolin sylistä.

Huomenna, hän päättää, pitää lähteä kauppaan heti aamusta.

Mutta sitten on muutettava. Pankissa neuvoivat niin. Muutettava pienempään ja halvempaan asuntoon. Alettava elää nuukemmin, eläkkeen mukaisesti. Ei voi elää keskustassa merinäköalaa ihaillen, jos rahat eivät riitä. Olisi muutettava halvemmalle alueelle, jonnekin periferiaan, metrolinjan päähän. Ajatus asunnon etsimisestä kauhistuttaa. Entä kaikki huonekalut. Ne mahtuivat juuri ja juuri tähän asuntoon, mutta eivät pienempään. Mitä hänellä sitten olisi, kun ei tätä asuntoa, parikymmenvuotista kotiaan. Tätä asuntoaluetta, jota moni työkaveri on häneltä kadehtinut – ja hänen hyvää palkkaansa. Nyt hän joutuisi jäämään sairauseläkkeelle ennen virallista eläkeikää.

Äitikin oli saanut olla töissä loppuun asti – ja oli jaksanut. Vaikka isä oli kuollut ja velikin. Niin, velikin oli jättänyt hänet Annelin, hylännyt äidin omaishoitajaksi. Oliko se tahallinen teko, hylätä heidät naiset. Vai oliko se kuitenkin ollut onnettomuus. Oli vain lähtenyt pienellä veneellään merelle ja löytyi monen päivän kuluttua kallioisen luodon rantakiviin takertuneena. Mutta äidillä oli ollut Anneli.

Äiti kehui ystävilleen, että hänellä on kolme a:ta. Avanne, Anneli ja apu. Annelilla ei ollut ketään. Kun äiti jäi eläkkeelle, hän muutti kotipitäjästä Annelin kanssa samaan kaupunkiin – saamaan Annelilta apua avanteensa hoitamiseen. Ja Anneli oli kokenut velvollisuudekseen nöyrästi ottaa sekä isän että veljenkin osan yksin hoitaakseen. Oli lähtenyt jokaisen soiton jälkeen päivällä tai yöllä, työstä tai vapaa-ajanvietosta auttamaan äitiä. Eihän äidillä ollut muita kuin Anneli. Avannehoitajiin äiti ei luottanut, miksi olisikaan, sillä hänellähän oli Anneli.

Entä Annelin oma elämä? Anneli ottaa lisää Amarettoa. Oliko hänellä ollut omaa elämää. Oli opiskeluaikana. Toisten opiskelijoiden kanssa. Ne kolme vuotta. Äitikin oli ollut silloin vielä kunnossa. Sitten äiti oli alkanut sairastella.

Eikä Annelia nyt tullut tervehtimään kukaan. Ei Ailakaan, sentään lähin työkaveri. Jos soittaisi Ailalle. Mutta Aila vain juttelisi hetken kohteliaasti puhelimessa ja toivottaisi sitten hyvää yötä. Jos lähettäisi Ailalle tekstarin, niin Aila vastaisi siihen lyhyesti ja laittaisi mukaan kuvan mökkipihansa kukkasista. Ei muuta.

Anneli soittaa uudelleen Kristerille.

-          Puhelimeen, johon soititte, ei juuri nyt saada yhteyttä.

Miksei saada yhteyttä, miksi Krister ei vastaa, eihän se voi enää töissäkään olla. Eikö se viitsi vastata, eikö se halua vastata.

Anneli päättää lähettää viestin Ailalle. Viestiin tulee pari kirjoitusvirhettä, mutta Anneli ei niitä huomaa. Aila huomaa ja tulkitsee ne omalla tavallaan, mutta vastaa. Kiittää viestistä, kertoo lyhyesti pihansa syyskuulumisista, toivottaa mukavaa iltaa, hyvää yötä ja kauniita unia ja liittää mukaan kuvan komeasta syyshortensiastaan.

Anneli ei halua olla yksin. Hän tarvitsee huomiota ja puheseuraa. Hän haluaa, että joku huolehtii hänestä, on käytettävissä, osallistuu hänen elämäänsä. Hän kirjoittaa Ailalle toisen viestin.

En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Rahat on lopussa. Mun on muutettava jonnekin lähiön kurppaseen kaksioon. Mistä mä sen asunnon edes löydän. Miten mä sen muuton järjestän. Jalat ei toimi kunnolla. Mun on ruvettava käyttämään rollaattoria. Autolla ajotkin loppuu kohta. Mulla ei oo mitään toivoa. Teen itsemurhan, niin kuin velikin teki. Nyt himmenee, on hyvä lähteä.

Anneli silmäilee naputtelemansa tekstin läpi. Ailalla on lapsia, se on äiti. Se ei voi jättää ketään pulaan. Viime kerrallakin se laittoi niin mukavat poliisit perään. Ne jutteli pitkään ennen kuin toivottivat hyviä öitä. Annelin sormi hipaisee ’lähetä’-symbolia.

 

Sirpa Suntioinen
4.4.2023


Takaisin tarinoihin