Kukkakepit ja vatsamakkarat


Makkaramestari Urho Hirvonen loihti v.1963 suomalaisten vatsamakkaroiden lähteen, HK:n sinisen. Lieneekö ollut itse K-kaupan Väiski joka jalosti lenkin todelliseksi perheiden herkuksi? Tahkojuustolla terästetyksi uunilenkiksi johon tulisuutta tuomaan siveltiin turkulainen keltainen huntu.
     HK:n sininen muuttui käsitteeksi. Se työntyi saunanlauteille Tapio Virkkalan piirtämän ruskean, lahtelaista sisältävän puollon viereen. Lenkkimakkaran seuraksi myytiin alumiinipusseja ja kiuasmakkara maistui lauantai-iltojen saunahetkissä koko perheelle. Aikuiset hörppivät HK:n kanssa olutta ja lapset keltaista Jaffaa. Vatsamakkarat saivat siemen ja syntymistään odottivat jenkakahvat.
     Virkkala on saanut pullon suunnittelusta turhan kunnian, kuten tahtoo usein olla ikonisten suunnittelijoiden kohdalla. Perinteinen suomalainen pullomalli on peräisin Karhulan lasin Väinö Paasasen vuonna 1953 suunnittelema olutpullo. Nykyinen panimoiden yhteinen pullomalli on Hartwallin Veijo Aikion suunnittelema. Siitä huolimatta pullomalli tunnetaan laajalti "Wirkkalan pullona". Tapio Wirkkala suunnitteli vuonna v. 1965 vientiolutpullon.
     Taiteellisia ihmisiä tarvitaan, sillä suunnittelijat ovat elinehto teollisuudelle. Se vaan herättää kysymyksen, kun sanotaan jonkun rakentaneen tai tehneen. Tuskin Pietari Suuri itse pani kiveä kiven päälle kun hänelle nimettyä kaupunkia rakennettiin. Suuren kunnian hän sai rakentajana. Kuinkas sitä sanotaan: aina on oksan ottajia jos vain löytyy kaskenkaatajia.
     Niin kauan kun telkkarista on pystynyt katsomaan suomalaista TV-formaattia, kahden tunnin kättelyä ovat kansalaiset istuneet kiltisti ihmettelemässä millaisia mekkoja naiset ovat ylleen löytäneet.  Joskus 1960-luvun lopulla Birgitta Ulfssonin asteli kukkakepin ohuena Lasse Pöystin käsipuolessa kohden linnanisäntää. Hän kohahdutti lähetyksen selostajia mustavalkealla Marimekon puvulla.  Eipä mennyt aikaakaan kun kättelyyn asteli samanlaiseen mekkoon pukeutunut vieras. Kunnian puvusta saivat Armi Ratia ja Vuokko Nurmesniemi, todellisuudessa klooria olisi kuulunut sen ompelijalle.
     Joskus 1950-luvun lopulla tuntemani opettaja määritteli kulttuurikodin: Kalevala, ryijy ja Aaltomaljakko tekevät kodista kulttuurikodin!  Kulttuuri on valloittanut valtakunnan ainakin jos sitä mitataan kodeista löytyvillä Aaltomaljakoilla. Ryijyt ja Kalevalat ovat tässä taistelussa kokeneet karvaan tappion. Aalto on nykyisin kotien vakiojäsen.
     Kaikki kunnia on annettava tälle kansainvälisesti ihaillulle arkkitehtuurin gurulle. Hänestä ei uskalla julkisesti sanoa mitään kielteistä, muuten syyllistyy vähintään valtiopetokseen.  Tulee mieleen, että kuinka monta taloa hän on itse piirtänyt? Entä montako lasista maljakkoa hän on puhaltanut? Montako huonekalua hän on nikkarinverstaassa veistänyt? Olisikohan niin, että jostakin epämääräisistä luonnoksista joku harjoittelija on tulkinnut mestarin ajatukset paperille.
     Aallon nimi ei pääse unohtumaan kansalaisten mieleistä vaikka kuinka yritettäisiin. Vähintään kolmenkymmenen vuoden välein sen nostaa esille Finlandiatalo. Marmorilaattojen ikiliikkuja. Taas on se aika jolloin Carraran marmoriset seinälaatat tulisi turvallisuussyistä vaihtaa uusiin.
     Tämä itsenäinen Suomi on lokoisa maa asua. Taidanpa tulevana itsenäisyyspäivänä istahtaa kateellisena katsomaan linnankutsuja.  Aaltomaljakossa vedestä nauttivat sinivalkoiset kukat. Muuminukista hörpin Pauligin Presidenttiä. Lautasella höyryää mustaleimalla terästetty HK:n sininen, turkulainen huntu on muuttunut Auran keltaiseksi. Aarikan puukulhosta katselee tunnelmaan sopiva Fazerin sininen ja taskussa rapisee salmiakkia.

Keijo Karhunen
8.11.2018 

Takaisin