Alkukesän vanhustenleiri

                    
Linja-auto seisoo kirkon edessä ja ottaa sisäänsä matkakasseja kantavia ikäihmisiä. On mitä kaunein päivä. Sanna, diakonissa lukee ilmoittautuneiden listaa ja huomaa, että kaikki ovat paikalla. Kun auto käynnistyy, pöräyttää se mustan savun ilmaan kääntyessään Viipurinkadulle. Ollaan menossa kohti leiripaikkaa, Suomusjärven vanhaan pappilaan. Eletään vuotta 1970.
Matkalla lauletaan niin kesäisiä virsiä kuin kansanlaulujakin, sellaisia, joita osataan ulkoa.

Ensin kokoonnutaan pappilan terassille, josta on tehty kesäinen ruokailupaikka.
” Tervetuloa kesäleirille,” Sanna aloittaa. ”Leirimme teema on luonto, pihapiirissä olevat puut ja kukat sekä linnut.”
Juodaan tervetulokahvit kanelilta tuoksuvien korvapuustien kera.
Jokainen löytää vähitellen oman sänkynsä. Siinä sitä sitten ollaan, kuin sillit suolassa, mutta eihän tänne makoilemaan ole tultukaan.
Sanna kulkee posket punaisena keittiön ja terassin väliä. Toinen vetäjä, naislehtori Maija sanoo, että annetaan Sannan juosta louksuttaa, he kuitenkin  laulavat alkajaisiksi ruokavirren: ”Nyt silmäin alla Jeesuksen –”

Vanhalta saunalta tulee hieno, palavan koivupuun tuoksu.
” Täällä on vehmaita puita paljon. Tuonne alarinteeseen päin katsoessamme, näemme yhden, korkean metsälehmuksen. Pappilan lehmusta ihaillaan ja siitä paljon  tarinoidaan. Sen toinen nimi on niinipuu. Puun muhkuraisessa rungossa on ensin kaarnaa ja sitten niintä, jota on käytetty hyvin moneen tarkoitukseen,” Sanna esittelee. Rinteellä on myös mahtavia kuusia ja paljon koivuja.

Illalla saunoessaan kaupunkilaismummot sanovat tätä odottaneensa. Vihdan läiske kuuluu pitkään saunasta, sitten he istuvat höyryävinä ulkona olevilla penkeillä. Kaikki ovat hyväntuulisia ja iloisia. Papoilla on vuoro naisten jälkeen. Heitä on vähemmän.

Seuraavana päivänä katsellaan ja seuraillaan leiripaikan lintuja. Linnut alkavat jo aamuvarhaisesta valtavan konserttinsa. Jotkut sanovat niiden häiritsevän yöuntakin.  Illalla kerrotaan havaintoja, lausutaan teemaan sopivia runoja ja lauletaan kesästä. Havaintoja on tehty muun muassa haarapääskysistä ja kuultu satakielen kaunista  laulua. Käkikin on kukkunut.
Yksi pappa kertoo seurailleen innokkaana lintuja kotipihallaan.
”Oli se mahtavaa, kun västäräkki ilmestyi pihallemme. Se on kesänmerkki. Tsilip, tsilip, se sirkutti,” hän muistelee. Toinen pappa kertoo, kuinka oli päässyt lähelle harakanpoikasta, joka katseli ihmeissään häntä nuoressa heinikossa. Äitiharakka oli hetken kuluttua antanut teräviä sirahduksia, ylhäältä männyn latvasta. Poikanen oli aistinut vaaran ja lähti viipertäen marjapuskien suojaan.

Yksi päivä on kukille. Löydetään nupuillaan olevia kissankellojen ja päivänkakkaroiden alkuja.
Iltakahveilla teologi juttelee kevään keltaisista kukista ja miten kauniin kimpun hän niistä tekisi. Siinä olisi ensin matalia ja vaatimattomia kevätlinnunsilmiä. Sitten sommiteltaisiin kimppuun mukulaleinikkejä, pikkukäenrieskoja, rentukoita, leskenlehtiä, keltavuokkoja ja keskelle isoja kevätesikoita. ”Kevätesikko on Ahvenanmaalla yksi yleisimmistä kevätkukista,” teologi sanoo.  Yksi leiriläinen haluaa lausua Mirjami Lähteenkorvan runon Niityn kukat:
--”Jumala on kulkenut tästä
kukkivan niityn yli.
Kimaltaa nurmen syli
nyt kastepisaroin
--aurinkoa tulvillaanon leinikit
-- ja kissankello kuulas on kuin taivas varjoton ”--



Liisa Voutilainen
17.5.-19  

Takaisin