Perusopetussuomalainen (Perso)


Suomalainen perusopetus on tutkitusti huippulaatuista. Se on niittänyt kansainvälisen kunnian kauraa isolla viikatteella. Opetuksen laadun ja monipuolisuuden huomaa myös aikuistuneissa lapsissaan. Opetus tarjosi heille hyvän yleissivistyksen ja tiedot jatko-opintoja varten.

Nykyiseen laadukkaaseen perusopetukseen on mielenkiintoista peilata omia muistoja 1960 ja 1970 lukujen vaihteesta. Elämä oli aineellisesti vaatimatonta, mutta varsinaista puutetta mistään tärkeästä en muista. Ryynimakkaroita syötiin usein. Lapsia ja leikkikavereita oli pihat täynnä. Suomi kasvoi ja vaurastui.

Perusopetus aloitettiin nelivuotisella kansakoululla. Kouluun meneminen oli jotenkin juhlavaa ja vakavuus leimasi kaikkea tekemistä ensimmäisestä päivästä lähtien. Ennen sisään astumista asetuttiin parijonoon nimenhuutoa varten.  Huono-onnisimmat joutuivat pitämään tyttöä kädestä. 

Opettaja oli pelottava olento ja ehdoton auktoriteetti. Opetuksesta jäi silti mukava muisto. Asiat neuvottiin perusteellisesti ja varmistettiin, että kaikki oppivat sen, mitä pitikin. Oli jotenkin itsestään selvää, että asiat on opittava ja että koulussa on kuri. Jos ei totellut, siitä rangaistiin. Tottelematon otettiin luokan eteen, jossa opettaja kiristi sormien välissä pyörittämällä oppilaan ohuita ohimohiuksia. Se oli häpeällä höystetty, hienostunut tukkapöllyn muoto.

Erillistä tukiopetusta ei ollut. Opettaja neuvoi tarpeen mukaan niitä, jotka eivät heti hoksanneet. Jos joku putosi täysin kelkasta, edessä oli siirto Maljapuron ylipistoon, kuten sen aikaista apukoulua nimitettiin. Sinne joutuneiden kohtaloa pidettiin lopullisena.

Kouluruokailulla oli jo luonteva asema päivärytmissä. Ruoka myös pakotettiin syömään. Ilmeisesti jollakin uudella makeutusaineella höystetty vitamiinipuuro aiheutti suoranaista pahoinvointia ja jatkuvia riitoja. Lautanen syötiin tyhjäksi väkisin nieleskellen. Yleisesti ruoka maistui hyvälle ja evääksi kouluruuasta jäi lopunikäinen mieltymys näkkileipään. Näkkileipää rouskuteltiin, vaikka sillä oli vaarallisen vedenhaltijan nimi.

Kouluhammashoito oli juuri alkanut ja se oli koko koulunkäynnin pelottavin asia. Sekä sokerin syönti, että karies olivat vaurastumisen myötä lisääntyneet rajusti. Hammaslääkäriä pelättiin itkuun saakka. Pelkoa ei helpottanut se, että hänen nimensä oli Tulikoura. Rokotukset hoidettiin terveyssisaren toimesta opettajan pöydän takana.

Perustaitoja opetettiin kattavasti. Lukemisen ja laskemisen lisäksi tarjottiin myös kädentaitoja. Käsitöitä opetettiin yli sukupuolirajojen. En oppinut virkkuukoukun kynäotetta, joten pidin koukkua nyrkissä ja painoin hartialla. Kaarisilmukat jäivät aina liian löysiksi. Virkkaaminenkin oli vakavaa tekemistä ja totista suorittamista. Ainoa aine, jossa oli leikin tuntua, oli musiikki. Sävelkorvattomien kohdalla siitä tosin oli leikki kaukana. Laulussa pidettiin koe ja siitä annettiin arvosana todistukseen. Luokkatoverien edessä esitetty epävireinen ”ostakaa makkaraa” tuotti hyviä tarpeita painajaisunille aikuisuuteen asti.

Kansakoulun jälkeen vaihtoehtoja oli kaksi. Oppi-, tai kansalaiskoulu. Edellisestä edettiin lukioon ja jälkimmäisestä kahden vuoden lisäopintojen jälkeen ammattikouluun. Valinta oli tulevaisuuden kannalta ratkaiseva ja vanhempien koulutus vaikutti usein päätökseen. Oppikoulun valinta oli perheelle myös taloudellinen kysymys.

Oppikoulussa opetus muuttui huonommaksi. Opettajat eivät tulleet enää seminaarista, vaan olivat suorittaneet oman alansa tutkinnon. Näistä tunkinnoista opittua kauhottiin sitten oppilaiden päähän. Opetettava aineisto ja oppilaat eriytyivät toisistaan. Asioiden selittäminen loppui ja tilalle tuli faktojen luettelo. Asioita opeteltiin koetta varten. Olimme 12-vuotiaita lapsia, emmekä valmiita sellaiseen.

Historia keskittyi vuosilukuihin ja kuninkaiden nimien jäljessä oleviin roomalaisiin numeroihin. Syy ja seuraussuhteita, tai pidempiä kehityskaaria ei pohdittu. Matematiikassa opeteltiin yhtälöitä ulkoa kokeita varten. Edes Pythagoraan lausetta suorakulmaisesta kolmiosta ei avattu piirtämällä. Neliö tarkoitti meille toista potenssia, ei neliötä. Hauki oli kala.

Aikoinaan arvosteltu peruskoulu-uudistus on tuloksien perusteella menestystarina. Perusopetuksen valinnat eivät olleet enää tulevaisuuden kannalta lopullisia. Aikuiskoulutus lisääntyi ja eteenpäin pääsi monia opinpolkuja pitkin. Lukion osalta ollaan ilmeisesti menty tässä suhteessa taaksepäin. Oppilaan kurssivalinnoilla on merkittävä vaikutus myöhempiin opintoihin ja ammatinvalintaan. Vakavia valintoja pitäisi tehdä niin kovin nuorena. Itselläni ei teini-iässä ollut niin suurien päätöksien tekemiseen sen paremmin tietoa, kuin tahtoakaan.

Juha Antikainen

Takaisin