Esa
Ruuttunen, pappi ja oopperalaulaja, syntyi Nivalassa 1950 ja kasvoi toiseksi vanhimpana lapsena Jaakolan talossa
Padingin kylässä. Kalajoki virtaili asuinrakennuksen takana milloin hiljalleen
kesähelteillä milloin tulva-aikoina mahtavana ja voimakkaana yrittäen
rantasaunaa mukaansa.
Niin kuin
talon takana virtaa Kalajoki, etupihalta avautuu valtava, laaja pohjalainen
lakeus. Kaukana metsän reunasta silmä voi tavoittaa junan puikkelehtivan kohti
Ylivieskan tai Nivalan asemaa. Joki voi kuvata eteenpäin menemistä, lakeus
taasen paikallaan olemista.
Kesäisin Esa
saalisti joen pienissä noroissa heinäsilmukalla kivinarreja ja nuppipäisiä
kaloja. Juoksulenkki oli aina pitkin joen vartta. Myöhemmin laulumatkoillaan
hän hakeutui jokien äärille juoksulenkeillään. Niitä olivat Lontoossa Thames,
Berliinissä Spree, Yhdysvalloissa Missisippi, Stuttgarissa Necari, Bernessä Aaren, Saarbryckerissä Saar
ja Mynchenissä Englantilaisen puutarhan Kleinhesseloher-järven
rantama.
Panta rei
– kaikki virtaa, oli
Esa oppinut teologiaopiskelun aivan alkuvaiheessa filosofian tunnilla.
Ylioppilaaksi
päästyään Esa haki teologiseen tiedekuntaan, vaikka kovaa halua ei sinne
ollutkaan Häntä veti musiikki. Kaikki koulu – ja opiskeluvuodet Esa harrasti
laulua sekä kitaran ja sellon soittoa. Minunkin pitämissä Alppilan seurakunnan
monissa kerhoissa ja juhlissa Esa soitti kitaraa ja lauloi punaisesta nuorten
lauluvihkosesta. Vanhukset olivat ihastuneita ja tuumailivat, että hänestä
tulee vielä kuuluisa.
Herännäisyys
oli Ruuttusen kodissa kaiken kasvupohja. Juhlapukuna isällä ja äidillä oli
körttipuku. Siionin virret tulivat Esalle rakkaiksi, sillä niitä veisattiin
paljon Jaakolassa ja ylipäätään Nivalassa ja sukulaisten luona. Jaakolassa oli
usein herännäisseuroja, Esan isä oli eräs seurapuhuja.
Esa
valmistui papiksi ja sai Helsingissä Taivallahden seurakunnasta 1975
papinpaikan, jossa oli kymmenen vuotta. Koko pappina oloajan hän oli
monipuolisesti musiikissa kiinni. Laulutunteja Esa otti useilta eri
opettajilta, muun muassa Matti Lehtiseltä. Taivallahden seurakunnassa hän
sai esiintyä laulajana vieraileville
ryhmille. Esan pitämät Jouluyön messut olivat hyvin suosittuja.
Esan
opiskelut saivat lauludiplomin ja laulunopettajan pätevyyden 1980. Johanneksen
kirkossa hän lauloi ensimmäisen kerran Bachin h-molli bassoaarian Suomen
Laulun solistina. Konsertista hän sai hyvät arvostelut, ”Lupaava kyky”,
luki Helsingin Sanomissa. Geneven laulukilpailuissa 1981 Esa sai toisen
sijan.
”Kun
virta venhettä vie”, tuntee olevansa ”suuremis käsis”. Esalle
avautui ovi Sibelius-Akatemiaan kirkkomusiikin lehtorin virkaan, jossa oli
vuosina 1985 - 1987. Tämän jälkeen hänelle avautui ovi kuukausipalkkaiseksi solistiksi, jossa hän
oli vuoteen 2005 saakka.
Itse olin
katsomassa muutamia oopperoita, joissa Esa esiintyi. Eräs tallainen oli
Wagnerin Parsifal, joka esitettiin Tampere-talossa. Siinä Esa lauloi Klingsorin
osan. Hän ei erikoisemmin pitänyt roolistaan, eivätkä lauluosuudetkaan olleet
äänellisesti kovin kiitollisia.
George
Enescun Oidipus-opperan nimirooli oli 46-vuotiaalle Esalle uran
käännekohta. Ooppera avasi hänelle tien kansainvälisille oopperalavoille.
Viimeisin
näkemäni oli Giacomo Puccinin Tosca-ooppera, jossa Esa lauloi
Scarpian osan.
Joonas
Kokkosen ooppera Viimeiset kiusaukset on ollut Esalle kaikista
esityksistä rakkain. Hän on esittänyt sitä useiden ohjaajien opastamina monilla
eri areenoilla.
Esalle
syntyi hirvittävä tilanne 1994 juuri Viimeisten Kiusausten ensi-iltaan
valmistautumisessa. Oli menossa niin sanottu katastrofiharjoitus, jossa kaiken
piti olla valmista ensiesitykseen.
Kotoa
Nivalasta soitettiin, että sairaan äidin tilanne on tullut niin vakavaksi, että
hän ei enää tule selviytymään. Tuli uusi soitto, äiti on kuollut. Viimeisten
kiusausten harjoitusta kuitenkin jatkettiin suunnitellusti, kunnes Esa murtui
Paavon viimeisten sanojen eteen: Tuuli taitaa tyyntyä. Taitaa olla aamupuoli.
Voitin, voitin toki.
Esa lensi seuraavana iltana oopperan
erikoisjärjestelyin Ylivieskaan ja aamulla sai isän kanssa laittaa äidin
arkkuun. Päiväkoneella Esa lensi takaisin, koska illalla oli Wagnerin Lohengrinin
näytös. Esalla oli siinä Telramundin rooli. Telramud
tapettiin näyttämöllä ja Esa laitettiin arkkuun, kansi päälle ja kannettiin
pois. Hän on kertonut, kuinka kauheaa oli olla näyttämöllä arkussa, kun juuri
sinä aamuna hän oli omaa äitiään laittanut arkkuun.
Esan isäkin
kuoli melko äkillisesti, kesken hänen poikansa työrupeamaa. Sekä äidin että
isän hautajaisissa molemmat heidän pappispoikansa suorittivat siunaukset. Tuomo
hoiti äidin ja Esa isän siunaamisen. Jälkeenpäin Esa on kertonut syvästi
kaipaavansa isää, joka oli ollut tukemassa poikaansa, hänen vaativassa
työssään. Isä oli ollut ulkomaillakin Esan esityksiä katsomassa.
Esalle
viisisataa esitystä Kansallisoopperan leivissä ei ole nostanut häntä mihinkään
erityisasemaan. Hän on sanonut muun muassa Wagnerin tuotannosta, että hän laulajana
esittää vain roolia, eikä syvenny Wagnerin filosofiaan eikä hänen
uskonnollisiin näkemyksiinsä.
Esa on
pysynyt uskollisena lapsuudessa saamalleen herännäisyydelle. Raamattu on
hänellä kaikilla matkoilla mukanaan. Esa onkin sanonut, että hänelle Jumala
edustaa ehdotonta totuutta, oikeamielisyyttä ja hyvyyttä. Avainsanoina hänellä
ovat olleet anteeksianto ja armo.
Opera
Dei- Jumalan teot,
ilmentää Esan Kansallisoopperan vakinaisen ajan päättymisen jälkeistä aikaa.
Tähän aikaan kuuluu Bachin tuotantoa, Dvorakin Raamatullisia lauluja, Händelin
ja Mendelssohin säveltämiä oratorioaarioita ja paljon suomalaista hengellisen
musiikin laulutuotantoa.
Siionin
virret ovat Esalle olleet puhuttelevia ja niitä hän esittää erillaisin
säestyksin ympäri Suomenmaata. Esaa
odottavat seuraavaksi muun muassa Viimeiset kiusaukset ensi kesänä
Aholansaaressa, ne ovat työn alla niin kuin Karin Tikan ooppera Rakkaus
väkevä kuin kuolema, joka tulee keväällä Aleksanterin teatteriin
Helsingissä.
Esa on sanonut: ”Taide on Jumalan antama suuri lahja
meille ihmisille”.
Liisa Voutilainen
10.3-2020
10.3-2020
Oman kertomukseni pohjana olen käyttänyt Kirjapajan
julkaisemaa kirjaa
Esa Ruuttunen oopperapappi 2007. Kirjoittaja Pekka Hako
Esa Ruuttunen oopperapappi 2007. Kirjoittaja Pekka Hako