Ennen ja nyt



Lapsuudessani ja nuoruudessani sunnuntait eivät olleet vain sunnuntaita, vaan ne olivat oikeita pyhäpäiviä. Oli runsaasti sääntöjä, joita tuli noudattaa. Useimmat niistä pohjautuivat kristilliseen elämänmuotoon, joka liittyi Martti Lutherin ajatuksiin ja oppeihin. Aikuistuvissa nuorissa kirkolliset päivät synnyttivät kapinointia, kun ovia suljettiin sellaisilta tapahtumilta, jotka viikonloppuina olivat  suosittuja ja odotettuja.

Ollessani teini-ikäinen amerikkalaisuus alkoi vyöryä tänne Pohjolaan. Sen vaikutus kasvoi ja kasvoi niin, että Suomea alettiin kutsua Euroopan amerikkalaisimmaksi maaksi. Omat perinteiset juhlamme ja tapamme sekoittuivat merentakaiseen, mistä Halloweeen on näkyvin esimerkki. Ei se kylläkään ole alunperin yhdysvaltalainen, vaan irlantilaiset maahanmuuttajat toivat sen muassaan Uudelle mantereelle, jossa se hieman muutti muotoaan.

Suomalainen kekri on verrattavissa Halloweeniin. Kumpikin liittyy entisajan vuodenkulkuun eli jakoaikaan. Kalenterinen vuosi alkoi syksystä, jolloin satokausi loppui. Vilja oli korjattu ja laarit olivat täynnä, joten oli syytä juhlia. Samaan aikaan eli Mikon päivänä loppuivat myös työntekijöiden määräaikaisuus ja heillä alkoi uuden työpaikan hakeminen. ”Mikosta päre pihtiin, tutti rukkiin, kaali kuppiin, akat pirttiin ja nauriit kuoppaan”. Tuolloin oli alkavan vuoden pienoisvuosi, jona järjestettiin pestuumarkkinoita alkavan uuden vuoden työväelle. Tuo perinne on säilynyt nykypäivään asti markkinamuotoisena joissakin maaseutupitäjissä.

Kekriä vietettiin mittavasti kansan piirissä. Siihen kuului juomista ja syömistä, saunomista ja sulhon etsimistä. ”Jos keyrinä ratsasti sialla,sai vastauksen: jos sika vei pahnaan, ei miehestä ennen uutta keyriä ollut tietoa, jos se ryntäsi portille, kosija ilmestyi”. Oljet ja leikit kuuluivat myös kekriin. Ne kuitenkin siirtyivät kristilliseen jouluun ajan saatossa samoin kuin kekripukista tuli punanuttuinen joulupukki. Kekrinä julistettiin myös kekrirauha, joka se puolestaan siirtyi joulurauhaksi. 

Marraskuun alkaessa vietetään nykyään Pyhäinpäivää, joka alunperin kulki nimellä Pyhäinmiesten päivä, kunnes sen nimi muutettiin ja siirrettiin vuonna 1955 marraskuun ensimmäiselle lauantaille. Sen vietto lienee säilyttänyt alkuperäisen muotonsa: ” haluttiin säilyttää kiitollisessa muistossa poismenneitä jäseniä, jotka uskon ja kärsivällisyyden pitäen ovat onnellisesti taistelleet hyvän taistelun”. Toisin sanoen haluttiin muistaa rakkaita lähimmäisiä viemällä heidän haudoilleen kukkia ja kynttilöitä.

Paljon on maailma muuttunut minun elinaikanani. Kun nuorena kapinoin kirkkopyhien kieltojen vuoksi – kun ei päässyt elokuviin taikka tansseihin, elämä tuntui synkältä. Ajan kuluessa ja asioista hieman viisastuneena tulee joskus ajatelleeksi, ettei se sittenkään ollut niin kauheaa. Oli aikaa rauhoittua ja syventyä johonkin vakavampaan. Nykykiire ja kaikki sen seuraukset eivät nekään miellytä, vaan saavat taas kapinoimaan. Mutta:” Ennen oli ennen ja nyt on nyt”.


Marjut Kekäle 
07.10.2018

Takaisin