Häät järjestyvät sittenkin

                                                                                                      

- - Elsa ja Kalle lähtivät tulipalon tuhoamasta hääpaikastaan kotiin Iso-Mattilaan. Kun he pääsivät perille, sai Elsa huomata, että Kallen Maria-sisar oli pannut tuulemaan. Maria oli salaa pelännyt, minkälaisen vaimon Kalle aikanaan toisi taloon ja minkälainen hänen asemansa naimattomana sisarena silloin olisi. Kovaluontoisen naisen kanssa yhteiselo voisi olla vaikeaa. Maria olikin heti ensi silmäyksellä ihastunut Elsan lempeään ja hienostuneeseen olemukseen. Elsan kanssa olisi helppoa tulla toimeen. Niinpä Maria heittäytyi hääjärjestelyihin täysin rinnoin.

Maria meni tarmokkaana pihamaalle nuorta paria vastaan ja alkoi heti selostaa Elsalle:

-          Tule, Elsa, niin näytän sinulle, mitä kaikkea me olemme jo saaneet aikaan. Kohta on vielä tulossa lisää käsipareja auttamaan, sillä kuultuaan onnettomuudestanne, monet kyläläiset ovat tarjonneet apuaan.

Pirtissä leivottiin ja herkulliset tuoksut leijuivat koko talossa. Piiat kuurasivat kammareita ja salia ja laittoivat sänkyjä kuntoon yöpyviä kaukaisia sukulaisia varten. Elsa oli helpottunut ja kiitteli kovasti Mariaa hänen aikaansaannoksistaan. Sitten Elsa sitoi esiliinan vyölleen ja liittyi naisjoukkoon.

Kun juhannuspäivä vihdoin koitti, heräsi Elsa viimeistä kertaa omassa sängyssään kotona Haapaniemessä.

-          Tänään se sitten tapahtuu, minut määrätään ”akkojen säätyyn”, ajatteli Elsa venytellen.

-          Meillä on Ellin kanssa vielä paljon tekemistä, tuumi Elsa, heitti vällyt päältään ja hypähti pystyyn.

Elsa oli pyytänyt nuorempaa Elli-siskoa kaasokseen, sillä vanhemmalla Aina-sisarella oli kädet täynnä työtä Voipaalassa tulipalon jälkiä raivatessaan.

Edellisenä iltana, kun Elsa ja Elli vihdoin lähtivät työntäyteisen päivän jälkeen Iso-Mattilasta, oli talo valmiina ja hienosti koristeltu häitä varten. Talon portille oli tehty häävieraita varten kunniaportti. Se oli rakennettu tien molemmin puolin pystytyistä koivuista, joiden latvat oli sidottu tien yli yhteen. Kunniaportin kautta käytiin häätaloon, joka oli sisältäkin koristettu kukkasin, koivunoksin ja pienillä koivupuilla juhannuksen kunnaksi. Salissa oli valmiina vihkimistä varten lattialla morsiusryijy. Sen päälle oli laitettu matala vihkipalli, johon morsiuspari polvistuisi vihkimistä varten. Ryijyn kohdalle kattoon oli kulmistaan naulattu valkoinen pellavaliina morsiustaivaaksi. Seisoessaan Voipaalan kartanon savuavilla raunioilla ei Elsa olisi voinut uskoa, että tällaisella aikataululla päästäisiin näin hienoon lopputulokseen.

Kun Elsa ja Kalle sitten vihdoin seisoivat rovasti edessä, hän puhui kauniisti nuorelle parille ja kehotti heitä olemaan uskollisia toisilleen. Sitten rovasti onnitteli ensimmäisenä vastavihittyjä ja sen jälkeen muut häävieraat kukin vuorollaan.

Vieraat vilkuilivat jo malttamattomina pitkiin katettuihin pöytiin pirtissä ja pihamaalla. Sitten puhemies jo kehottikin hääväkeä istumaan pöytiin päivällistä varten. Morsiusparin vieressä olivat kunniapaikoilla rovasti, puhemies ja kaaso. Heti kun väki oli istuutunut, alkoivat olut- ja sahtihaarikat kiertää. Se irrotteli kielenkannat niin että puheensorina vain kasvoi ja kasvoi. Ruoan yhteydessä otettiin myös ahkerasti viinaryyppyjä.

Väki ahtoi sisäänsä herkkuja, joita piiat kantoivat sisään jatkuvalla syötöllä. Oli sekä muna- että piimäjuustoa, mureaksi haudutettua sianlihaa ja suolakalaa sekä tuoreesta silakasta valmistettua suutarinlohta. Ohraryynipuuroa oli tietenkin ja talkkunaa. Juhlaleipänä oli imelletty perunalimppu tavanomaisen rukiisen varrasleivän sijaan. Sitten kun hääväestä tuntui, ettei saisi alas enää palaakaan, tuotiin pöytiin vielä isot vadilliset pannukaakkua ja kotona tehtyä hilloa.

Päivällisen jälkeen alkoi tanssi. Ensitanssi oli puhemiehen etuoikeus ja sitten tanssivat morsian ja sulhanen. Sen jälkeen alkoi kaikille vapaa tanssi. Pelimanneille kannettiin ahkerasti ryyppyjä, sillä mitä enemmän tarjottiin, sitä ahkerammin pelimannit soittivat. Viulu vinkui, haitari soi ja klaneetti (klarinetti) kaikui.

Pelimannit soittivat polkat ja menuetit, katrillit ja valssit. Valssia oli kahdenlaista: pitkää ja lyhyttä. Pitkä valssi oli hidasta ja aaltoilevaa ja sitä tanssittiin vain yhteen suuntaan pyörien. ”Saattaa ruveta pyörryttään, jos pitkälle tanssaa!” sanoi väki. Hiki virtasi sekä soittajilla että tanssijoilla.

Häät olivat entisajan talonpoikaiskulttuurissa suuria väriläiskiä ja piristyksiä arjen harmauteen. Työtä oli tehtävä ahkerasti ja huvittelu oli toisella sijalla. Häissä otettiin siis ilo irti harvinaisesta juhlasta. Monipäiväisissä häissä tuskin nukuttiin ja tanssiminen ja juominen oli runsasta. Häät ilman tanssia olivat harvinaisia ja niitä pidettiin tylsinä. Sanottiin että ne olivat kuin hautajaiset!

Tanssia jatkettiin ruoan jälkeen aamuyölle ja seuraavana päivänä taas tanssittiin. Koko ajan tarjoiltiin viinaa ja sahtia sekä kahvia, että hääväki jaksaisi valvoa. Nukkumapaikkoja oli harvoin järjestetty vieraille ja Mattilassakin vain kaukaisille sukulaisille.

Kuokkavieraita ilmestyi Mattilaan, kuten tapana oli. Illanviettoja ja tanssitilaisuuksia oli niin vähän, että nuoriso korvasi niitä kuokkimalla häissä. Kuokkavieraita kohdeltiin hyvin. Heitä varten oli järjestetty erillinen tanssilato ja iso sahtitynnyri oli varattu ladon ulkopuolelle. Haitarinsoittaja siirtyi soittamaan kuokkavieraille viulujen jäädessä kutsuvieraita hyppyyttämään.

Kun Elsan ja Kallen toinen hääpäivä valkeni, alkoi kestitys ja tanssi uudelleen. Se päättyi morsiusparin säädyn vaihtoon. Vieraat muodostivat suuren polskaringin, jonka keskellä morsiuspari tanssi. Yhtäkkiä kesken kaiken tanssijat hyökkäsivät parin kimppuun ja nostivat heidät ylös ukoksi ja akaksi. Morsiamen huntu poistettiin ja hänen päänsä peitettiin naineiden naisten päähineellä. Vanhan tavan mukaan naineen naisen ei sopinut esiintyä paljain päin. Morsiamen oli siis vihkimisen jälkeen peitettävä päänsä. Sen vuoksi toista hääpäivää sanottiinkin päänpeittämispäiväksi.

Tähän seremoniaan häät päättyivät ja Elsa-akka ja Kalle-ukko aloittivat arjen Iso-Mattilan talon isäntänä ja emäntänä.

 

Lähde:  Salla Korja, Entisajan hämäläiset talonpoikaishäät 1800-luvulta 1900-luvun alkupuolelle
Oulun konservatorion kansantanssinopettajalinja päättötyö 1998

 

Marketta Isotalo
2025

 Takaisin tarinoihin