Kirje iso-iso-mummolta

 

Kirje iso-iso-mummo Rikiltä, kansanparantajalta                 

Hei Pirjo, Matin tytär ja Urbanuksen pojantytär!  Minä, Riki, Rikkiina, Regina täällä kirjoitan.

Joka kevät, kun illat  huhtikuussa muuttuvat sinisiksi ja  aurinko painuu Kankaisen hautausmaan mäntyrinteiden toiselle puolelle, alan odottaa sinua.  Etkö tiennyt? Ainakin aavistit.  Matsin ja minun lepopaikka on täällä puolukanvarpujen peittämässä notkelmassa, ollut jo puolentoista sataa vuotta. Sukuhautanne kuuluu olevan lähellä tietä, lammen rannalla.  Me viihdymme täällä varjossa.  Kuulen tulosi; talvelta kuivuneet varvut taipuvat rapsahdellen tuttujen  askeltesi rytmissä.  Koristelet kummun kultaisilla pääsiäisliljoilla, kiitos!

Sipaiset tervehtien kiven pintaa – niin, olen syntynyt kaksisataa vuotta sitten ja sain aviomiehekseni iso-iso-isäsi Matsin.  Maata viljelimme ja karjaa hoidimme Ison pappilan, Rovastin, torpparina, kunnes saatiin paikka omaksi lunastettua. Lapsia syntyi  kuusi: kolme poikaa ja kolme tyttöä. 

Kymmenvuotiaana isäni opastuksella aloin keräillä lääkkeiksi käytettäviä kasveja ja juuria,  kuten voikukkaa ja kallioimarretta, myös kärpässientä.  Jatkoin sitä aikuisena.  Siihen aikaan pitäjässä oli jo lääkäri, mutta välimatkat kävellen ja hevosella olivat pitkiä. Perheessä, kyläläisillä ja naapureilla oli  vaivoja tämän tästä, ja  minulta tultiin pyytämään apua.  Uskalsin käyttää sekoittamiani yrttejä, ja pystyin auttamaan heitä.  Vähitellen pyyntöjä tuli koko pitäjästä, myös naapuripitäjistä.   Huomasin tietäväni odottaa potilasta luokseni, vaikka hänestä  ei oltu ilmoitettu.  Ihmisillä oli sairauksia, joista osaa pystyin parantamaan: paiseita, ihottumia, unettomuutta, luulotautisuutta, verenvuodon pysäytyksiä.  Maapaikkojen karjaa autoin käärmeenpuremissa ja karjan joutuessa metsänpeittoon.  Lehmät eivät tulleet kotiin, vaan ne piti osata päästää.  Ihminen saattoi hävitä, ja omaiset tulivat kysymään, tiedänkö jotain asiasta.  Saatoin vain sanoa, että hävinnyt palaa takaisin aikanaan.  Vaikeissa sairauksissa pyysin kääntymään lääkärin puoleen.  Maksua en parantamisesta määrännyt, lääkkeistä vain.  Jos joku halusi maksaa, otin sen vastaan.  Minua kutsuttiin Rikiksi tai Rikkiinaksi; Regina muuntui savoksi.

Osa ihmisistä piti minua taikuriakkana, joka oli tekemisissä paholaisen kanssa.  Miniäni Amalian isä oli kirkon suntio, eikä katsonut hyvällä toimiani.  Apua hakevia ihmisiä tuli kuitenkin luokseni, ja autoin heitä, jos pystyin ja apua saanut oli tyytyväinen.

Vuodet kuluivat, Mats nukkui pois.  Jatkoin lesken elämääni, vanhenin. Paransin edelleen pyytäjien vaivoja jos osasin.  Nuorempi polvi isännöi tilaa. Isäsi veljineen; minun pojanpoikani,  keräsivät kasveja,  yrttejä ja  juuria  peltoniityiltä, purojen rannoilta,  rantakosteikoista.  Minä,  pitkä ja laiha vanhus, noita-akan näköinen, sekoittelin niitä tyytyväisenä. 

Emme tavanneet elämässä.  Synnyit kolmekymmentäkuusi vuotta lähtöni jälkeen. Mutta luonto on yhteinen:  samat niityt, pellot, kuiskivat mäntymetsät, rantamat, kosteikot Syvärin järven rannalla.  Minä silloin, sinä nyt.

Tule taas, huhtikuussa, odotan ilolla tapaamistamme.   


Pirjo Willman
8.4.2025 
 


 Takaisin tarinoihin