Kirje

Dear Mia, Janne aloittaa, pyyhkii kaiken pois ja kirjoittaa Mia hyvä. Pyyhkii senkin pois ja sulkee kirjoitusohjelman – kirje ei lähde syntymään tänäänkään. Kuvaruudulle paljastuu navigointisovelluksen kartta Korppoon saaristosta, Verkan, Finno, Käldersö, Elvsö ja Kälö. Janne tuijottaa hetken tuttuja nimiä mökille johtavan laivaväylän varrelta. Sitten hän nostaa katseensa kuvaruudulta ikkunaan ja jää mietteissään seuraamaan Aura-joen vapaata virtaamista ja kevättalven iltapäivän auringon viimeistä kiloa joen ruskeanvihreillä laineilla. Lunta on enää likaisen ruskeissa aurauskasoissa jokivarren puiden juurella, lehtipuiden silmut ovat jo alkaneet pullistua.

Työpöydällä tietokoneen vieressä on huolettomasti kasattu julkaisunippu. Siirtämättä katsetta joesta, Janne vetää kasan alta avatun kirjekuoren. Hän sivelee ajatuksissaan sen vahvaa valkoista mattapintaa, miettii sen jo tutuksi käynyttä sisältöä ja kääntyy sitten katsomaan Elisabeth II:n siluettia postimerkissä ja tasaista kaunista käsialaa postimerkin vieressä ja alapuolella ’From: Mia Adams’, ’To: Janne Mertanen’.

Tämän kirjeen se nuori toimistoharjoittelija heitti hänen pöydälleen kolmatta viikkoa sitten.

-          Tytöt ne laittelee Jannelle kirjeitä ihan ulkomaita myöten, se oli sanonut.

Niin nuori, ei osannut sinutella eikä teititellä eläkkeelle pääsyä odottelevaa varajohtajaa, vaikka yrittikin olla vitsikäs ja vertainen. Vieläkin Jannen suupieliin syttyi hetkeksi isällinen hymy, mutta se sammui nopeasti tuumailevaan viiksien sivelyyn.

Janne oli juuri silloin suunnitellut mielessään Päärlansa kevätkunnostusta ja ensimmäistä matkaa mantereen talvitelakalta Kälön viereiselle pikkusaarelle, jonka he Jennin kanssa olivat nimenneet Päärlöksi. Kahdenkymmenen yhden kuukauden päästä hän olisi vapaa viettämään koko avovesiajan saarellaan Jennin kanssa. Kun kuukausia olisi alle kymmenen, hän laskisi työpäivät kalenteriinsa. Hän nauttisi hitaasta tehtävistä luopumisesta ja seuraajalle siirtämisestä, pitkistä kahvitunneista ja aikaisista kotiinlähdöistä. Hän siirtäisi ajatuksensa mökkiin ja sen perusteelliseen kunnostukseen. Hän tilaisi tarvikkeet ja kuljetuksen ensin kuorma-autolla Verkanin laiturille ja sieltä Kälöhön Fiskö-lautalla ja lopuksi pienellä lainalautalla omaan rantaan. Lautoja, kyllästettyjä ja kyllästämättömiä, kakkosnelosia ja neljänelosia, lastuvillaa ja puhallusvillaa, nauloja, ruuveja, säkki muurauslaastia, tulitiiliä, uusi kiuas, kattopeltiä. Mökistä tulisi paremmin kevät- ja syysmyrskyiltä suojaava, lämpimämpi ja kodikkaampi.

Ja sitten tuli tämä kirje. Ja ne kaksi kopiota mustavalkoisista valokuvista. Kuvista, joista hän oli jo uskonut päässeensä lopultakin irti. Kuva hänestä itsestään keinuhevosensa selässä, 50-luvun loppupuolelta. Sama hevonen, jonka hän oli juuri kunnostanut odottamaan ensimmäisen lapsenlapsensa, pojanpoikansa yksivuotissyntymäpäivää. Merimiespuku, pitkät vaaleat kiharat hiukset kaulukselle taipuen. Ja toinen, miltei 40-vuotta myöhemmin otettu. Viisivuotias tyttö, tumma mekko, valkoinen pitsikaulus, iso vaalea rusetti vaaleilla kiharoilla hiuksilla, iso rusetti vyötäröllä. Kummallakin valkoiset sukat ja mustat kiiltonahkakengät.

Janne kaivaa pöydän alimmasta laatikosta avainnipun ja avaa suurimmalla avaimella metallikaapin painavan oven. Hän löytää keskimmäisen hyllyn perältä ruskean matalan laatikon. Sen oli Anna sinetein sulkenut ja pyytänyt Mia hänelle ojentamaan hautajaistensa jälkeen. Sen sisuksista paljastuu nyt muistitikku ja pitkä kirje tai käsikirjoitus, kaksi mustavalkoista keinuhevosvalokuvaa sekä lyhyt palmikko, kuminauhalla ja vaalealla silkkinauhalla molemmin päin sidottu ja kiharaan hiustupsuun päättyvä palmikko.

Erillisestä kirjekuoresta Janne nostaa nenälleen pitkän vaalean kiharakerän. Hän on tuntevinaan siinä Annan tuoksun, Annan hajuveden. Hän avaa hiukset kerältä kämmenelleen, sormeilee niitä, silittelee, vie ne uudelleen nenälleen. Hän on taas Trondheimia ympäröivillä tuntureilla, kalliorannoilla, kosteilla sammaleisilla niityillä, aistii raikkaansuolaisen merituulen, kivenkoloissa kasvavat laukat. Hän näkee Annan hiukset levällään tunturituulessa ja untuvapeitteiden seassa. Alasti meressä uimassa, alasti lakanoiden keskellä. Annan punaisiksi lakatut varpaankynnet, Annan huulet viinilasilla, konjakkilasilla, mansikan ympärillä. Hän kuulee Annan naurunkiherryksen ja kiihkeän huohotuksen, sormet vaativina reisiensä ympärillä, hellinä hipaisuina niskassaan.

Hänen rintaansa pullistaa nuorekas riehakkuus ja miehekäs uho ja hän huomaa hämmästyneenä, että erektio, jota sai nykyisin pitkään houkutella, on sekin noussut kuin Trondheimissa silloin. Hän vilkaisee ympärilleen, kurottautuu huoneen ovelle ja kääntää sen lukkoon. Hän sammuttaa valot ja jää lähenevän illan hämärtyvään valoon, ihmeelliseen vierauden tunteeseen. Tuo pöytä ja kaappi, hyllykkö, viiri sen päällä, valokuvat ilmoitustaululla, muistilaput kalenterin reunassa, navigointiohjelma kuvaruudulla. Hänen uransa, hänen arkinen rauhansa, hänen tulevaisuuden suunnitelmansa. Jenni ja lapset, lapsenlapsi, Päärla ja Päärlö.

Ja tämä kirje. Niin kohtelias kirje. Suomeksi kirjoitettu, mutta brittienglannin sanakääntein. ’Olen pahoillani…, ilahtuisin, jos saisin tietää…, olen ymmärtänyt…, rohkenen varovasti tiedustella…, kun olen itse onnellisesti raskaana…, kun nyt sekä isäni että äitini ovat jo kuolleet…, veriryhmäni ei täsmää isäni ja äitini veriryhmien kanssa…, ymmärrän hyvin, jos kysymykseni tuntuu epäsopivalta…, en pahastu, jos ette halua vastata…, mikäli kuitenkin…, lupaan käyttäytyä kaikissa tapauksissa hienotunteisesti… toivon, että ymmärrätte… Lopuksi vielä: Äiti lauloi ja kuunteli usein Chet Bakerin You don’t know what love is until you’ve learned the meaning of the blues.

Janne lukee kirjeen viimeiset rivit moneen kertaan. Sitten käsi kirjeineen hervahtaa alas. Mutta minähän tiedän. Janne istahtaa kuvaruudun ääreen ja avaa kirjoitusohjelman. Rakas Mia, hän kirjoittaa ja jatkaa, I do know.


Sirpa Suntioinen
28.3.2023


Takaisin tarinoihin