Talven kauneutta ja ”mustat aukot”

Roikotin kipeää kieltäni ja huusin täyttä kurkkua. ” Senhän siitä saa, kun nuolee potkukelkan jalasta talvipakkasella,” äiti sanoi, ”No, kun ei potkukelkka liiku minnekään”, vastasin. Opin sen, etten rautaa saa nuolla pakkasella, myös että vaatetta pitää olla paljon, kun lähden ulos. Sairastin kipeää kieltäni ja mieltäni jonkin aikaa.

Tammikuun pakkasessa on toisaalta kaunista, mutta toisaalta hirvittävää. Aivan kuin olisi vaaniva ”musta aukko”, joka imee sisäänsä sammuneita tähtiä taivaalta, ja myös sellaisia ihmisiä maanpäältä, jotka eivät osaa kunnioita luontoa. 

Kaunista katsottavaa on talvella luonnossa paljon, kuten tykkylumipuut. Ne ovat hurmaavia, jotka muistuttavat valkoisia ihmiskääpiöitä. Näiden tuntumassa hiihtäminen on ollut minulle kuin sadussa vaeltamista. Kaikilla kaamosajan väreillä on oma paikkansa. Aurora Borealis tanssii huikeissa, kirkkaissa väreissä kireinä pakkasöinä. Mitä syvemmälle yö etenee, sitä loistokkaimmin se sateenkaaren väreissä hulmuilee, lainehtii jopa räiskyy.

Venus, aamutähti tuikki iloisesti tammikuun pakkasessa matkallani Vänärin uimarantaan Se säteili eteläisellä taivaalla. Naisporukalla uima-asuissa, katselimme planeettaa ja väittelimme. Erimielisyys syntyi tähden aitoudesta, koska eräät olivat varmoja, että tähti oli sateliitti.

Kerran työssä ollessani minun piti tavata sairaalasta päässyt vanhus hänen kodissaan. Siellä minulle neuvottiin tarkasti tie hänen luokseen. Saavuin tienristeykseen, käännyin oikealle, kun huomasin ajavani pelkästään traktorilla ajettua tien tapaista. Vasemmalla en nähnyt taloa, niin kuin sanottiin. Kapea tie mutkitteli ja kapeni entisestään ja aika-ajoin autoni maha otti lumeen kiinni. Mutta pääsin eteenpäin. Alkoi hirvittää. Mihin tämä tie vie, ja se veti koko ajan alaspäin. Mistä voin palata takaisin, sillä nyt olin ajanut kilometrejä, eikä autoa voinut kääntää. Alkoi hämärtyä ja sinistyä. Pakkasta oli likemmäs kolmekymmentä astetta. Jonkun ajan kuluttua huomasin yllättäen talon ja käännyin sinne. Kaksi keski-iän ylittänyttä miestä seisoi karvareuhkat päässään ja sanoivat, ettei kukaan koskaan ole talvella ajanut henkilöautolla tänne.

He keittivät vahvat kahvit ja hetimiten lähdimme ulos pohtimaan, kuinka pääsen takaisin. Nuorempi miehistä otti lapion olalleen ja hiekkaa säkin pohjalle ja lähti kävelemään autoni perään ja auttoi vaikeimmissa paikoissa. Olen heille kiitollinen. En joutunutkaan tuntemattomaan ”mustaan aukkoon”. Tilanne oli kuitenkin vakava, sillä minulla ei ollut riittävästi pakkaseen tarvittavia vaatteita ja täydellinen pimeys tuli pian. Luontoa täytyy kunnioittaa, elää ja olla sen ehdoilla, muuten voi joutua pulaan. Kävin vanhuksen luona seuraavana päivänä. Hän asui poikansa perheessä.

Lähes kaikki tuntevat Dominick Arduin tarinan. Melkein koko maailma järkyttyi ranskalaisen seikkailijan katoamisesta, yrittäessään uhkarohkeasti lähteä tavoittamaan maantieteellistä pohjoisnapaa. Maaliskuun alussa 2004 hän läksi määrätietoisesti, huonosti valmistautuneena uudelleen, vuoden takaisen yrityksen jälkeen Venäjän Khatangasta kohti Cape Arcticheskyn rantaa. Tästä hän lähti valloitusmatkallensa jäämerelle hiihtäen perässään kajakki ja ahkio. Pelastuspuku puuttui ja ahkiokin oli testeissä vuotanut. Iso virhe oli myös kajakin koko. Dominick halusi lasten kajakin, sillä hän oli vain 158 cm pitkä ja hoikkarakenteinen.

Lähtö oli hänestä viimeinen havainto, sillä tämän jälkeen Dominickiin ei saatu enää yhteyttä. Tukijoukot tulivat tietämään, että kolmen kilometrin railo oli ilmestynyt jäämereen rannan lähelle viime hetkessä ja isot jäälautat ajalehtivat myrskytuulen mukana jäämeren hyisessä aallokossa. Alueella oli tunnetusti myös jääkarhuja.”Musta aukko” imaisi Dominickin. Vaikka kuinka olisi valmistautunut, luonto sanoo viimeisen sanansa.

Kammottavaa on ajatella, kuinka pienikokoinen alle viisikymppinen nainen taisteli hirvittävässä pakkasessa, jäämeren pimeissä aallokoissa murskaavia jäälauttoja vastaan.
Hän halusi olla maailman ensimmäinen nainen, joka valloittaisi pohjoisnavan.

Liisa Voutilainen
15.2.-19

Takaisin