Aholansaaren historiallisessa ympäristössä vapaaehtoisena

”Tule saareen Paavo”, Riitta-vaimo kutsuu miestään, hänen kuolinkamppailunsa keskellä Joonas Kokkosen ”Viimeiset kiusaukset” – oopperassa. Yhdeksäntoista vuotta aikaisemmin kuollut Riitta ilmestyy tuskaiselle Paavolle. Hän availee veräjän poikkipuita kuolevan päästä puolelleen.

Paavo Ruotsalaisen eläessä (1777-1852) Aholansaaresta muotoutui herätyksen, körttiläisyyden keskuspaikka. Sitä se on suureksi osaksi edelleenkin. Paavon pirtissä, joka on toiminut aikoinaan savupirttinä, on kesäisin rippikoululeirejä, seuroja ja muita hengellisiä tapahtumia.

Maaliskuun alku näyttää heleältä ja aurinkoiselta. Olen tullut Upi - ystäväni kanssa viikonlopuksi saareen kodalle vapaaehtoistyöhön. Hänen tulee keittää nokipannukahvia ja minun paistaa muurinpohjalettuja. Upi asettelee koivupuita keskellä olevaan, isoon tulisijaan ja sytyttää valkean, joka roihahtaa komeaan liekkiin. Myös minua hän auttaa ja sytyttää kaasun muurinpohjapannun alle. Lämmitän pannua, sillä tiedän, että sen tulee olla ritisevän kuuma letuille. Isohko nokare voita ensin pannulle ja heti kauhalla ympyrän muotoon taikinaa, jota levitetään varovaisesti pikku lastalla. Näin letusta tulee tasainen ja jokseenkin muurinpohjaletun näköinen. No, ensimmäinen halkeaa, kun alan sitä kääntää. Pannulle tulee iso lettukasa, joka on osaksi paistunut, osaksi taikinainen. Niinhän aina ensimmäinen! Upi touhuaa rauhallisena tulisijan edessä väännellen ritilöitä, joiden päällä on kaksi isoa, mustaa pannua, toinen kahvia ja toinen kiehuvaa vettä varten. Hän tietää oman hommansa aivan tarkkaan. Kotaan alkaa levitä rasvan, lätyn ja kahvin tuoksua. 

Ensimmäiset vieraat saapuvat. Olen saanut muutaman letun valmiiksi ja Upilla on täysi pannu vahvaa kahvia. He tulevat pääasiassa Tahkolta ulkoilman raikkaina ja punaposkisina.

Seuraavana päivänä ei näy yhtään kodalle tulijaa. No selvähän se! Kuka nyt tällaisena, lumisateisena, tuulisena päivänä uskaltautuu Syväri-järven jäälle hiihtämään. Tuuli pääsee vaatteiden läpi ja näkyvyys on aivan olematon. Paavon pirtti seisoo harmaana aivan kodan vieressä. Menen sinne. Upi jää päivystämään.

Luen saaresta kertovia esitteitä. Paavoa kuvataan muun muassa ”erämaan profeetaksi”, josta tuli 1800-luvun alkupuolella merkittävä herännäisjohtaja ja vaikuttaja. Ruotsalaisen asema perustui ennen kaikkea hänen taitoihinsa uskonnollisena opettajana ja sielunhoitajana, mutta myös hänen kannattajajoukkonsa vahvuuteen sekä lukuisiin matkoihinsa ihmisten parissa. Riitta-vaimon kanssa heillä oli seitsemän tyttöä ja yksi poika Juhani, joka murhattiin. Kuuleman mukaan hirmuteon syynä oli naapurikateus. Elämä oli hyvin ankaraa ja Ruotsalainen kutsuikin sitä ”petäjävapriikin korkeakouluksi”. Leipää jouduttiin tekemään männyn nilakerroksesta valmistetusta jauhosta.
Paavo opetti, että ” ihminen voi vain ikävöidä ja odottaa, kunnes Jumala ilmoittaa itsensä. ” Hän kutsui oppiaan ”salatuksi viisaudeksi”. Aholansaaresta tuli oman aikansa sielunhoidollinen keskus. Ihmisiä virtasi aivan jonoina hänen luokseen. Heillä oli monenlaista hätää ja sairautta.

Seuraavana päivänä on ilma kylmä, mutta huikaisevan kirkas ja aurinkoinen. Paavon pirttikin näyttää valaistuneen auringon voimasta vitivalkoista lunta vasten.

Saareen virtaa ihmisiä jonona, kuin Paavo Ruotsalaisen aikana. Hiihtolomalaiset Tahkolta ja muualtakin haluavat vierailla kodalla, päätalossa ja Paavon pirtissä. Upilla ja minulla on kiirettä. Kotaan on kietoutunut erillaisten hajujen, iloisen rupattelun ja naurun yhteenliittymä. He huutavat kilvan: ”Mulle viisi lättyä”. ”Mulle kolme”. ”Mulle kuusi.”

Lättypannu kypsyttää lättynsä omassa rauhassa. Jos emäntä hermostuu, hermostuu pannukin ja siitä seuraa vain muurinpohjalettukasoja. Arvioimme, että päivän aikana on käynyt noin viisikymmentä henkilöä.

Paavo Ruotsalaisen persoona ja tarina puhuttelevat edelleen saaressa vierailijoita.

Liisa Voutilainen 
7.3-19

Takaisin