Yllätysmuna ja muita munia

                   
Pesah - piiri kokoontuu säännöllisesti seurakunnan tiloissa, jossa maalataan munia ja syvennytään ikonien tekemisen salaisuuksiin, vaikkei niitä piirissä tehdäkään.

Ennen pääsiäistä on enää tämä yksi kokoontuminen. Kun tulemme kerhohuoneeseen, kaikki ovat hämmästyneitä. Havaitsemme, että pöydällä on iso munakori täynnä mitä erilaisimpia munia. Siinä on useiden lintujen munia ja suklaamunia koristekääreissä tai ilman. Toisessa reunassa on piiriläisten maalaamia kauniita pääsiäismunia ja vieläpä lasisia ja posliinisia munia. Mutta keskellä munakoria on kaikkein suurin ihmetyksen aihe. Siinä on strutsin muna. Muna painaa luonnossa kaksi kiloa ja siihen mahtuu jopa kaksikymmentäviisi kananmunaa.

Kahvit juotuamme, ja hartaushetken pidettyämme alamme keskustella lintumaailmasta ja niiden munista. Johdattelen piiriläisiä huomioimaan ympärillä olevan kevään, sillä pääsiäisen aikaan käy lintumaailmassa kova tohina. Linnut kilpailevat pesäpaikoista, mihin munansa voivat laskea ja että olisivat suojassa vihollisilta. Suurin osa linnuista pesii pensaissa, puissa ja maassa. Yksi rouva innoissaan kertoo, että yhdyskunnan muututtua monet linnut ovat alkaneet pesiä mitä eriskummallisimmissa paikoissa. Hän muistelee nauraen, että miehensä oli havainnut mustarastaan tekevän pesää talon seinää vasten kiipeilevään köynnökseen. Toinen piiriläinen ihmettelee, että heidän parvekkeelle unohtuneeseen joulukuuseen viherpeippo oli laittanut pesän. Pesäpaikoista syntyy iloinen keskustelu.

Minä olen syntynyt ja kasvanut lakeuksien keskellä Pohjanmaalla. Mieleeni tulee muisto eräältä maa-alueella, Vesinevalta. Keskellä laakeita peltoaukeita kohosi matala, mutta iso kivikasa, joka oli pensastunut ja maatunut. Kuovit tekivät sinne joka kesä kymmeniä ja taas kymmeniä pesiä. Oli se meille ihmeellinen paikka. Isä vaati olemaan aivan hiljaa, saimme katsella vain kaukaa. Kuovit lentelivät matalalla huolestuneina ja varoittivat: ”Kiki, kikiki.” Munat olivat suuria ja vihertäviä ja niissä näkyi tummia kuvioita.

Meidän kaikkien huomio keskittyy strutsin munaan. Muna avataan ja sieltä putkahtaa kaksi isokokoista munaa, musta ja valkoinen. Arvaamme, että ne kertovat pääsiäisestä ja sen, minkä vuoksi juhlaa vietetään.
Mustasta munasta heijastuvat pitkänperjantain tapahtumat.  Alamme veisata: ”Käy yrttitarhasta polku, vie Golgatalle se. On Hengen viitoittama sen joka askele. Se tie vie viimein taivaaseen, mutta tie se on tuskien.”
Valkoinen muna säteilee pääsiäisen riemua. Laulamme: ”Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi.” Kaikki ovat hiljaa. Hetkessä on Pyhän tuntu.
                                                               
Kerron piiriläisille vähän munien historiaa. 1800-luvulla tuli Suomeen Venäjältä uusi tapa, munien värjäys. Aluksi vain säätyläisille pääsiäismunat olivat tuttuja, sillä kananhoito ja siipikarjan pito olivat harvinaisia.
Ylellisyystuotteisiin laskettavia posliini-, lasi-, tai korumunia oli vain harvalla niiden kalleuden vuoksi. Mutta jos oli munia, niitä voitiin värjätä sipulinkuorilla ja punajuuren mehulla.

Myöhemmin alettiin valmistaa niin Arabian posliinitehtaalla kuin Iittalan lasitehtaalla hienoja, taiteilijoiden suunnittelemia pääsiäismunia, joihin laitettiin pääsiäistervehdys XB. Kirjaimet tarkoittavat kirkkoslaavista käännettynä ”Kristus nousi kuolleista”.

Näin tuli käytyä läpi korissa olevat munat. Jokainen sai ottaa suklaamunan mukaansa.
”Oli ihana munakerho”, toteamme ja toivotamme toisillemme Siunattua pääsiäistä.



Liisa Voutilainen
19.4.19

Takaisin