Koulussa kirjoituksissani oli varmaan hirveästi virheitä, kun oli punaisella kynällä korjattu. Tässä kirjoitusryhmässä olen ollut hyvin kauan. Monta on joukosta siirtynyt toisenlaiseen olotilaan.
Monta opettajaakin on ollut, erilaisia. Eniten olen oppinut
Ahokaalta. Jotenkin sain tuntuman miten pitää kirjoittaa. Lauseitten
muodostuksesta ja muusta. Opetukset tulivat alitajuntaan, en enää osaa
selittää, silloin käsitin, että näin pitää kirjoittaa.
Oli eräs opettaja, juuri eläkkeelle jäänyt opetustyöstä. Hän
korjasi virheet kuin koululaisten kirjoituksista.
Olen ollut ryhmässä, jossa vetäjä tulee ryhmään ja alkaa tietokoneelta etsimään esitettävää asiaa. Mielessäni mietin, että tuo vetäjä pitäisi kuljettaa meidän joukkoomme oppia saamaan siitä, kuinka on ohjelmaa pitää tiiviisti. Ei oikein aika riitä.
Aluksi lämmittelemme, siis kirjoitamme alkujutut.
Viikkokirjoituksetkin ovat usein sellaisia, että kauhistumme ettei asiasta voi kirjoittaa.
Joka viikko kuitenkin iloiten kirjoitamme hyviä juttuja
Palautteesta sanana tuli mieleeni oblikaatiot sodan jälkeen, joita me karjalaiset saimme. Olen nähnyt isän papereista joihin hän kirjoitti
maat ja muut sekä koneet ja työvälineet, jotka saatiin mukaan ja mitkä jäi.
Ei saaneet kaikki
mitään mukaan. Me olimme niin lähellä Suomen rajaa, joten meillä oli helpompaa.
Isä kirjoitti siskolleenkin näistä oblikaatioista, niiden maksamisesta. Hyvä
karjalaisille palautteista että päästiin alkuun.
Katselin valtiopäivien avajaisia. Haastattelivat Teemu
Keskisarjaa. Mies on ihailemani kirjailija ja toimittaja. Olen lukenut hänen
kirjoittamia kirjoja toimituksia katsellut. Mitä tekee eduskunnassa?
Olen kirjoittanut paljon lastenlapsista, heidän tekemisistä
ja jutuista. Nyt he ovat alkaneet kiinnostua niistä.
Maija Silmärinen
12.04.2023