Pyhä ja rakas


Istun nuorisonseura isossa salissa ja seurailen tanssiesitystä. Se on kaunista katseltavaa ja tehty ammattitaidolla. Mitäs siinä. Vohan tätä katsoa ja ihastella.
Tässä on vain se juttu, että katsomo on täynnä körttiläisiä, niin sukulaisia kuin heränneitä laajalta alueelta.

Ainakin 60-luvulla saakka tanssi oli syntiä. Aivan ehdottomasti! Kun kerran epäilevänä ja arkana ajoin luokkatoverini kanssa polkupyörällä naapurikylälle tanssipaikan tuntumaan, tuli isä vihasena hakemaan, vaikka hän ei ollut milloinkaan muulloin vihanen. Äiti oli pakottanut hänet, saunasta olivat juuri tulleet.
Körttiseuroissa oli melkein kaikilla aikuisilla körttipuku. He kuunnelivat vakaina puhujien syvällisiä saarnoja, saarnoja siitä, mihin syntinen elämä voi johtaa.
Körttinuorilla oli usein pirskeitä jonkun kotona, mutta äiti ei antanut meidän mennä.niihin: ” Mitä paappakin, olisi sanonut?” hän usein totesi. Paappa oli hänen isänsä.

Mutta tanssiesitys jatkuu nuorisoseurantalolla. Näyttämölle on tuotu kolme riviä penkkejä, sillä se on muutettu seuratuvaksi. Esittäjät veisaavat hitaita, vanhanaikaisia siioninvirsiä, joissa on pitkiä taukoja välissä, ja niitä seuraa aina jonkin miestanssijan pölötys, seurapuheeksi tarkoitettu esitys.

Tanssillinen teatteriteos on tehty sukulaisperheen äidin ja isän sota-aikaisesta kirjeenvaihdosta. Esityksen nimi on: ”Sun rakkautes tähden”.Tekijä on päähenkilöiden pojan tytär Mirja, ammatiltaan dramaturgi. Mirja esittää itse teatteriteoksen toista kirjeenkirjoittajaa ja eräs miestanssija on hänen rakastettunsa. Tanssien ja seurapuheiden välillä kirjeiden kirjoittajat lukivat kirjeestään omia tuntemuksiaan ja kuulumisia kotioloista ja sotarintamalta. Rivien välistä kuulijat astivat toiveita heidän välisista suhteistaan. Mielenkiintoisella tavalla etenee esitys. Tanssi jatkuu ja päähenkilöitä lennätettään ja tanssitettaan osaamisen ilosta täydellä vauhdilla ja riemulla. Hanuri soi nurkassa.

Katson tanssiesityksen loppuun ja jään miettimään.
Eikö tänä aikana ole tanssi enää syntiä? Voiko noin kepein mielin kulkea kaitaa tietä Taivaan kotiin.?
Onko heränneisyys mennyt lavealle teille?
Sotien jälkeen melkein kaikki oli kiellettyä heränneiden piirissä. Olihan koko Suomessa jonkin aikaa yleinen tanssikielto.
Nyt vähitellen on vapauduttu sotien varjosta. Mutta onko vapauduttu liikaa? Menetetyt tanssit ja muut iloittelut halutaan ottaa takaisin.

Nyt eletään tässä ajassa. Taidetanssi ja muukaan tanssi ei ole syntiä. Ei voi luetella, mikä on syntiä ja mikä ei.
Körttiläisyyteen on jäänyt alatien kulkijan leima. Ville Muilu kirjoittaa runossaan:
Ei edes kätkettyä leiviskää
ole mulla,
tyhjänä täytyy tulla
Herra sun etehes.”

Jos lapsuudessani olen saanut körttiläisen kasvatuksen, voin yrittää muuttaa tai unohtaa sen. Se voi onnistua hetken tai pitemmänkin aikaa, mutta sieluni sopukoihin on jäänyt jälkiä, ne muovaavat elämääni. Tilaisuuden tullen, vuosikymmenienkin takaiset asiat, saattavat astua eteeni, aivan kutsumatta, jopa vasten tahtoani.

Alexander Reichstein kirjoitta Sielun lintu kirjasessaan: ”Syvällä, syvällä sisällämme on sielu. Kukaan ei ole sitä vielä nähnyt, mutta kaikki tietävät, että se on olemassa. Eivät pelkästään, että se on olemassa, vaan myös, mitä sen sisällä on.”

Liisa Voutilainen
3.11.-19