Tämä matka

Tämä matka minun on tehtävä nyt, koska olen sen monta kertaa tylysti taakseni jättänyt. Minun on tehtävä se nyt, ilman opasta. Kartat ovat minulle outoja, vanhoja ja kuluneita paperikarttoja, kompassina tutut ja tuntemattomat valokuvat, lehtileikkeet ja kuolinilmoitukset. Muistitikulta kuuntelen tekemiäni haastatteluita, moni tarinankertoja on heistäkin jo siirtynyt tavoittamattomiin. Saan niistä eloisia tarinoita matkaani piristämään.

Tämä on matka Suomen talvi- ja jatkosodan aikaan. Aikaan, jolloin vanhempani olivat nuoria, aikaan, jolloin he joutuivat elämänsä suurimpiin koettelemuksiin. Aikaan, joka muutti perusteellisesti heidän tapansa elää ja kokea elämää. He joutuivat jättämään kotiseutunsa, ajautumaan kauaksi perheistään. He kokivat sodat rintamien lähellä, näkivät kuoleman ja pula-ajan. Elivät pelon ja kauhun, tuhon ja menetyksen keskellä. Enkä minä jaksanut kuunnella heidän tarinaansa enkä ymmärtänyt heitä haastatella. En ymmärtänyt heidän taustojaan. Kun isäni sanoi, ryssä on ryssä, vaikka voissa paistettaisiin, olin vihainen ja häpeissäni. Kunhan vain ei kenenkään ystäväni kuullen tuollaisia puhuisi. Tai kun joku oikein valitti, niin isä saattoi rauhallisesti sanoa, taisi se sota loppua kuitenkin liian aikaisin. Ja taas olisin halunnut vajota maan alle. Tänään maailman menoa ihmetellessäni olen kohta valmis toistamaan isäni sanoja. Hän kutsui Neuvostoliiton lähikaupunkiamme Pietariksi ja minä näsäviisaana korjasin sen aina Leningradiksi. Itse olen puolenkymmentä kertaa ollut työmatkalla Pietarissa. Kyllä isä tiesi. Pietarissa on uusi tsaari, ehkä kaupungin nimi tulevaisuudessa muutetaan Putingradiksi tai Putinburgiksi.

Nyt siis teen matkaa sotiemme kotirintamalle omana kansalaispalveluksenani, kunnian palauttamiseksi vanhemmilleni. Istun Mikkelin maakunta-arkistossa etsimässä tietoja suvustani. Löydän isän tietoja Terijoen kansakoulun arkistoista, löydän koulutodistuksia. Saan lukea isän opettajan kauniilla käsialalla kirjoittaman kuvauksen, kuinka valkoiset valtasivat koulun ja oppilaat lähetettiin kotiin. Saan valokopion kartasta, jossa näkyy isän vanhempien koti ja isän isoäidin mökki, jossa isä asui Loviisa-mummonsa kanssa.  Löydän tiedot isän Kannaksen läpijuoksussa Äyräpään Heinjoelle kadonneesta veljestä. Löydän kuvan Enson meijeristä, jossa äitini oli sota-aikana työssä. Ensoa pommitettiin useaan kertaan. Meijeri ei saanut osumia, vaikka ikkunoita sotapäiväkirjojen mukaan särkyikin. Äitini toimi iltapuhteella lottana ja pesi kaatuneiden ja haavoittuneiden sotilaiden vaatteita.

Eikä tässä vielä tarpeeksi. Vehmersalmen kotiseutuyhdistyksen toimesta työstän kirjaa pitäjän kotirintaman tapahtumista. Luen vehmeriläispoikien ja miesten muistokirjoituksia. Kaksi veljestä, kuolleet samana päivänä samalla lohkolla Sortavalan valloituksessa 1941, toisella kaipaamaan jäi kihlattu morsian. Kolme veljestä, kuolleet kukin eri vuonna, eri lohkoilla, jäljelle jäi kaksi leskeä ja kolme pientä lasta. Kahdeksantoistavuotias poika, otettu armeijaan 17-vuotiaana. Kuva vieressä, lapsen viaton ja maailmasta mitään tietämätön katse kohti kameraa. Muistokirjoitus Vehmersalmen suurimmasta sanakarihautauksesta, 12 vainajaa kirkon alttarilla. Osa jo kertaalleen rintaman lähelle haudattuja.

En pääse karkuun, on jatkettava matkaa.  Nyt on pakko kokea sota kirjoituspöytäni ääressä, ja kun nousen työpöytäni takaa ja menen sohvalle television ääreen, näen tämän päivän sodan kauhut. Loputtomat rauniot, pakolaisten lohduton jono, pienten lasten kauhistuneet silmät, pelko ja nälkä.

Itken, kun luen kirjeenvaihtoa Syvärin ’siellä jossain’ ja koti-Vehmersalmen välillä. Huolta vaimon raskaudesta ja siitä, saako mies villapaitansa ennen pakkasia ja kalakukon ehjänä asemasodan rintamalle kotiseutumatkailijoiden mukana. Gazassa ei ole edes paperia ja kynää, ei toimivaa postia, ei kenttäkeittiötä, ei kotirintamalta tulevaa ruokapakettia, ei korsua eikä kaminaa. Ei ole rintamaa, on sota, milloin missäkin ja kaikkialla yhtä aikaa. Nyt, tällä matkalla, minä tiedän, minä näen, minä ymmärrän, enemmän kuin koskaan ennen tässä hyvän elämän kuplassani. Mutta mitä minä teen? Mitä minä teen? Mitä minun pitäisi tehdä? Eihän tämä passiivinen matkalla olo mihinkään riitä.


Sirpa Suntioinen
2025


 Takaisin tarinoihin