Tietosi on viety, jos sait tämän kirjeen

Näin Ilta-Sanomat otsikoi uutisen 31.1.2025. Samana päivänä Helsingin Sanomissa oli viiden palstan uutinen, joka oli otsikoitu: Nainen joutui Valio-tietovuodon uhriksi 50 vuoden takaisen kesätyön takia.

Postiluukustani tipahtaa 29.1.2025 valkea kirjekuori. Kirjekuoren ikkunassa on nimeni ja osoitteeni.  Lähetys ei siis ole mikään osoitteeton ja nimetön lähetys. Sanon miehelleni, että taas minua pyydetään tukemaan jotain hyväntekeväisyyskohdetta. Avaan kuoren. Valion eläkekassa ja Valion keskinäinen vakuutusyhtiö ovat lähettäneet minulle kirjeen. Siinä selostetaan Valioon joulukuun puolivälissä 2024 kohdistunutta tietoturvahyökkäystä. Kirjeen mukaan hyökkääjä on saanut nimeni ja henkilötunnukseni. Olen ihmeissäni.

Kaivan piirongin laatikosta nipun työtodistuksiani. Toukokuussa 1972 päivätyn harjoittelutyötodistuksen mukaan olen ollut Varkauden seudun Osuusmeijerillä harjoittelijana ja viilinpakkaajana 20.4.1972 alkaen 20.5.1972 loppuun. Työsuhteen päättymisen syynä on ollut ”oma pyyntö”. Todistuksessa on tyttönimeni ja syntymäaikani, mutta ei henkilötunnustani. Eläkettä minulle ei ole kertynyt meijerityöstä, sillä ennen vuotta 2005 eläkettä kertyi vasta 23-vuotiaana. Minkä vuoksi tietoni ovat olleet edelleen, yli 50 vuoden jälkeen, Valiolta saatavissa?  Minun on vaikea ymmärtää, että Valiolla olisi ollut tarve henkilötietojeni säilyttämiseen sähköisessä arkistossaan.

Kaltaisiani tietovuodon uhriksi joutuneita on yli 70 000. Saamassani kirjeessä on sivun verran toimintaohjeita tietomurron kohteeksi joutuneelle. Minua kehotetaan harkitsemaan vapaaehtoista luottokieltoa, osoitteenmuutoksen estämistä, yhteystietojen luovutuskiellon tekemistä Digi- ja väestötietovirastolle, rekisteröintikiellon tekemistä Patentti- ja rekisterihallitukselle. Melkoinen urakka! ”Näin voit ehkäistä mahdollisia väärinkäytöksiä.”

Tietovuodon uhriksi joutuneet ovat ruuhkauttaneet virastot. Kukapa ei haluaisi suojautua identiteettivarkaudelta eli siltä, että henkilötietoja käytetään oikeudettomasti. En minäkään halua, että toinen henkilö käyttää henkilötietojani luoton hankkimiseen tai tekee tiedoillani verkkokauppaostoksia. Helsingin Sanomien jutussa haastateltu henkilö on kertonut, ettei hän ole tietomurron joutumisesta varsinaisesti peloissaan. Hän oli toiminut ripeästi kirjeen ohjeistuksen mukaan. Terve varovaisuus on tarpeen, hän sanoo. 

Olen lasteni vahvan kannustuksen vuoksi tehnyt toimet ehkäistäkseni tietojeni väärinkäytöksiä. Valiolta saamani kirjeen jälkeen olen joka kerta hotelliin kirjautuessani miettinyt, säilytetäänkö henkilötunnustani huolellisesti.

Jos rikollinen saadaan joskus kiinni ja oikeuteen, voi identiteettivarkauden kohteeksi joutunut vaatia rikolliselta korvausta myös rikoksen aiheuttamasta henkisestä kärsimyksestä. Onko noin 600 euroa, joka on oikeuskäytännössä*) tuomitun korvauksen keskiarvomäärä, riittävä korvaus?

Saamani kirje päättyy sanoihin: ”Olemme erittäin pahoillamme tapahtuneesta, sen aiheuttamasta huolesta ja mahdollisista muista seuraamuksista”. Niin minäkin.

Puhelinlaskussa minulta laskutetaan 9,90 euroa ajanvietepalvelunumerosta. Maksunsaajana on jokin NTH AG. Mitä ihmettä? Vaikuttaa huijaukselta. Elisan myymälässä 22.3.2025 selitän, että en käytä maksullisia ajanvietepalveluja. Ystävällinen palvelija varaa minulle soittoajan Elisan asiakaspalveluun muutaman päivän päähän. Nyt odotan puhelua Elisalta**).

 *) Henkilövahinkoasiainneuvottelukunnan suosituksia 2024 s.148

**) NTH AG on yksi perusteettomia laskuja lähettävä yritys. Elisa hyvitti minulle laskulla veloitetun summan 9,90 euroa.


Helena Lindgren 

1.4.2025


Takaisin tarinoihin