Topi

Syyskuun alussa 1962 äidinkielen vanhempilehtori Toivo Johannes Rantanen harppoi rempseän letkeästi Jyväskylän Normaalilyseon IA-luokan ovesta sisään ja heitti pitkälti elämää nähneen ja mukavaksi muovautuneen nahkasalkkunsa opettajanpöydälle päiväkirjan viereen. Hän pysähtyi, kääntyi katsomaan luokkaa: tällaisia ekaluokkalaisia tänä vuonna, kiltin ja opinhaluisen näköisiä.  Niinhän ne aina. Hän sipaisi tukkaansa, sanoi koko nimensä, vaikka tiesi, että kyllä nämäkin jo hänet Topina tunsivat. Sitten hän viittasi pöydälle lysähtänyttä salkkuaan: ’Kuvailkaa tuota salkkua!’

Oppilas ja rivi kerrallaan jokainen yritti keksiä jotain sanottavaa salkusta, ruskea, nahkainen, siinä on kahva, kaksi taskua. Samalla, kun oppilas nousi seisomaan ja vastaamaan, Topi painoi nimen ja kasvot mieleensä. Lopulta ei enää oikein tullut uusia kuvauksia. ’Sanokaa suoraan, että se on vanha ja kulunut, ränsistynyt ja rähjäinen’, paukautti Topi silloin – ja teki lähtemättömän vaikutuksen ainakin takarivissä istuneeseen lettipäiseen Sirpaan, vaikka ei heistä kumpikaan asiaa vielä silloin aavistanut.

 

Topi tuli opettaneeksi opetussuunnitelman mukaan äidinkieltä ja kirjallisuutta sekä ainekirjoitusta tälle luokalleen koko oppikoulun ajan. Hänellä oli selkeä kahdeksan vuoden suunnitelma. Hän pani oppilaat tankkaamaan lauseenjäsennystä ja oikeakielisyyttä, pilkkusääntöjä ja yhdyssana-asioita vuosittain. Jokaisen kesäloman ja joululoman jälkeen hän kyseli, kuinka monta kirjaa kukin oli lukenut ja mitkä olivat olleet parhaita lukukokemuksia. Hän myös kirjoitutti monenmoisia aineita ja laaditutti oppilailla ainakin kerran lukuvuodessa luokan edessä pidettävän esitelmän jostakin antamastaan aiheesta kuten Rakas esineeni, Kalevalan Sampo tai Miksi rintaliivimainoksessa on hevonen. Hän tiesi, että oppilaat kammosivat näitä tehtäviä, mutta hänellä oli varma usko siihen, että esiintymiskokemukset olisivat lopulta hyödyksi kaikille jossain työuran vaiheessa. Ja kaiken aikaa siinä sivussa hän koulutti auskultanteista uusia oman arvonsa tuntevia ja vaativia äidinkielenopettajia.

 

Todellisuudessa Topin aiherepertuaari oli vielä paljon laajempi ja sisälsi valtavan määrän elämänfilosofiaa ja arjen ohjeita. ’Kyllä rajustikin joskus ryypätä saa, mutta suruunsa ei kyllä milloinkaan. Itse tuoppinsa jäljet hän tuntee’, runoilivat nämä teineiksi varttuneet aikanaan hänestä tehtyyn abilauluun.

Hänellä oli selvät ohjeet ylioppilaskirjoituksia varten. Tarkistakaa, että ylioppilasaineessa ei ole yhtään älytöntä lausetta! Muistakaa kanan viisaus: muna päivässä pitää kirveen loitolla eli kirjoittakaa, kirjoittakaa. Hankkikaa heila jostain toiselta paikkakunnalta ja kirjoittakaa hänelle päivittäin. Lukiossa ainekirjoitustunti oli koulupäivän viimeinen kaksoistunti, ja Topi jätti oppilaat luokkaan keskenään kirjoittamaan. Parin ainekirjoituksen jälkeen hän huomasi, että Sirpa ei tahtonut saada ainetta siinä aikaiseksi, vaan siirtyi kotiin kirjoittamaan. Topi otti Sirpan keskustelemaan kanssaan asiasta. ’Sinun pitää totuttautua kirjoittamaan aineesi loppuun luokassa, sillä yo-kirjoituksista et voi lähteä kotiin inspiraatioita odottamaan ja työtä viimeistelemään.’ 

Jossain vaiheessa lukiota tuo Sirpa tuli tunneilla ylipuheliaaksi, ja Topi joutui asiasta huomauttamaan. Kun Topi seuraavan kerran tuli luokkaan, hän huomasi Sirpan kirjoittaneen viereensä sivutaululle mietteen: Monesti olen katunut, että olen puhunut, mutta en koskaan, että olen vaiennut. Mietelmä sai Topin murheelliseksi. ’Tuo ei ole totta, sillä vaikeneminenkin on joskus todella väärin.’ Siinä ajatuksessa luokka taas näki niitä tuopin jälkiä.

Eläkkeelle ja leskeksi jäätyään Topin sodanaikaiset vammat pahenivat ja hän joutui sotainvalidien hoitokotiin. Siinä vaiheessa hän ei enää jaksanut vastata joulukortteihinkaan. Siellä Topi vielä antoi viisaan ajatuksen käymään tulleelle Sirpalle. ’Viimeisillä voimillani en enää lue uutta kirjallisuutta, vaan palaan nauttimaan parhaiksi kokemieni tuttujen kirjojen äärelle.’ Keväällä 2021 Topi jaksoi vielä tavata tuon IA:n riemu-yo-luokan edustajia – ja tunsi ja muisti heistä monet.

Syyskuun lopussa 2022 opetusneuvos Toivo Johannes Rantanen kuoli 98-vuotiaana. Kuusikymmentä vuotta sitten aloittaneet ekaluokkalaiset muistivat häntä adressissaan ’lämpimästi – ei lämmöllä’.


Sirpa Suntioinen
2024


Takaisin tarinoihin