Vaahteran lehtiä pihanurmella

Hän istuu ikkunan edessä kävelykeppiinsä nojaten. Syksy on lämmin, vettä satoi vähemmän kuin aikaisempina vuosina, nurmi oli säilynyt pitkään vihreänä. Kukkien loisto alkoi vähitellen hiipua, leimukukat loistivat ikkunan alla vielä tovin. Kesällä rhododendronit, liljat ja verenpisarat, särkynyt sydän ja pionit kaunistivat pihaa, jonka hän oli nuorena aviovaimona suunnitellut ja rakentanut puolisonsa kanssa.

 Tuijat, sireenit, koivut ja haavat reunustivat pihaa. Myös valtavat kuuset suojasivat sitä tuulilta. Kotiseudun vehmaasta luonnosta muistutti iso vaahtera, jonka hän aikoinaan istutti pienenä taimena pihaan. Nyt vaahtera oli jo kerran lumen painosta katkaissut yhden oksistaan, mutta jaksoi kuitenkin vielä rehevänä kaunistaa näkymää.

Vaahteran lehdet olivat peittäneet jo pihanurmen polun ja hiipivät kuin varkain lähemmäksi ikkunaa. Huoneessa, jossa hän asusti, oli vaatimaton sänky ja piironki, jonka päällä oli useita rakkaita muistoja. Valokuvia, joissa vuosien varrella hänen elämässään viipyneet ihmiset yhä elivät.  Pienellä pöydällä oli myös vanha valokuva-albumi, jossa on kuva pienestä tytöstä vanhan miehen sylissä ruusupensaan vieressä. Tytöllä on vaalea pitkä paita, hän on ehkä 7-vuotias, pitkät vaaleat letit, vakava ilme.  Isoisällä on lierihattu, tuuhea parta, vaalea paita sidottu vyöllä. Se on yksi rakkaimmista kuvista hänelle. Kuvan ottajana oli luultavasti joku harrastelija 1920-luvun Hattulassa.

 Toinen kuva esittää nuorta, kaunista, vakavailmeistä naista, hänen äitiään. Vaaleat hiukset on kammattu taakse, katse suunnattuna kaukaisuuteen.  Pitsinen kaulus puserossa ulottuu yli hartioiden, kaulassa hänellä on sydänriipus. Nuori nainen tietää olevansa vakavasti sairas. Kuva on otettu Atelier Reginassa Helsingissä, osoite Länsi-Ranta ½. Isoisä ja isoäiti olivat hänet aikoinaan kasvattaneet, kun hänen oma äitinsä oli menehtynyt. Piirongin päällä on myös kuva tiukkailmeisestä, pitkästä miehestä, hänen isästään, jonka tiet veivät pois hänen luotaan.

Nyt hän muisteli entistä enemmän lapsuusaikojaan ja kotiseutuaan, minne hän halusi palata, vaikka tiesi sen olevan mahdotonta.

Eräs rakkaimmista kuvista esittää nuorta tummatukkaista miestä asepuvussa, hiukset ohimoilta jo loitontuneet. Ilme on vakava, määrätietoinen. Yhdessä kuvassa mies ja hän seisovat alttarin ääressä aviopuolisoina. Viereisessä kuvassa perhe, isä, äiti ja lapset istuvat olohuoneessa sohvalla sukutilakunniakirjan alla 1960-luvun lopulla. Kuvan otti valokuvausta harrastava aviomiehen veli.

 Huoneen vaatekomerossa hän säilytti muiden vaatteiden ohella myös   punavalkoista kansallispukuaan. Seinällä taulussa loistivat sinisellä koristeellisella tekstillä kirjoitetut Lotta Svärdin säännöt, joita hän toteutti sodan aikana työssään Karjalassa.”Vaadi aina enin itseltäsi!”Ole uskollinen vähäisimmässäkin”! ”Ole hyvä!”

Aiemmin talo oli täynnä elämää. Lapset kasvoivat, muuttivat pois, aloittivat oman elämänsä jossain muualla. Huoneessa oli ennen kaksi sänkyä vierekkäin, jo vuosia sitten toinen jäi tyhjäksi ja tarpeettomaksi, piirongin valokuvien määrä kasvoi, ne tulivat hänelle entistä rakkaammiksi.

Vaahteran lehdet pyörivät tuulessa. Tänä syksynä niiden värit olivat yllättävän kirkkaita: punaisia, vihreitä, keltaisia, ruskeita, oransseja. Tuulen leikki lehdillä tuntui kuin ohi kiitävät vuodet. Paljon unelmia, paljon työtä, raskaita vuosia, pakahduttavaa onnen tunnetta, luopumisia, menetyksiä, jäähyväisiä. Kiire on nyt jäänyt ja aika pysähtynyt kuin Hellaakosken runossa:”Niin pieniksi kasvoimme äskettäin, olit vaahteran lehdellä vierelläin”.

Hän istuu ikkunan ääressä vielä tovin aavistaen, että tämän syksyn väriloisto on hänen viimeisensä. On jäähyväisten aika.

 

Arja Tikkanen


Takaisin tarinoihin