Valo siivilöityy ikkunasta

Mirkku astuu ripeästi ja mahdollisimman kaukaa vuoteen ohi harmaansinisen seinän ohjaamana ja pysähtyy ikkunan eteen. Tammikuun lopun tasaisen harmaata aamuvaloa siivilöityy vaaleiden, mitättömän väristen ikkunaverhojen ja raollaan olevien sälekaihtimien lomasta. Hän laskee karvavuoriset hansikkaat, turkismyssyn ja samettisen kaulahuivin käsistään nurkassa olemassaoloaan anteeksi pyytävälle laitostuolille ja ripustaa olkalaukkunsa tuolin kiiltonsa kadottaneelle selkänojalle. Hän raottaa kädellään kaihtimia. Takapihan henkilökunnan pysäköintialue sulautuu harmaudessaan sään yleisilmeeseen. Aamuvuorolaiset ovat saapuneet työhön ja heidän autonsa ovat ehtineet peittyä lumeen. Kukaan ei ole vielä lähtenyt, mikään ei liikahda, lumisadekin on tauonnut.

Mirkku kääntyy. On pakko kääntyä. Hän riisuu tummanharmaan talvitakkinsa ja kurottaa sitä sängyn päädylle, mutta korjaa sen sitten kuitenkin tuolin selkänojalle. Ei kai siihen sänkyyn sopinut mitään epästeriiliä laittaa.

Ottakaa kädestä kiinni ja puhukaa selkeästi ja rauhallisesti, oli hoitaja äsken opastanut. Nyt olisi siis puhuttava. Olisi sanottava sanoja. Sanoilla oli merkitys, millaisia sanoja siis olisi sanottava, millaisia merkityksiä luotava. Koko matkan kotoa ajaessaan Mirkku on miettinyt sanoja. Mitä sanoisi, kun toinen ei voi vastata, tuskin kuulee, mutta jos kuulee, niin mitä haluaa kuulla. Tai oikeammin, mitä ei ainakaan halua kuulla. Kaipa se hoitaja oli ymmärtänyt Mirkun tilanteen, oli ollut tällaisissa tilanteissa aiemminkin, tai oli ainakin saanut koulutusta tällaisten tilanteiden hoitamiseen.

Mirkku sen sijaan on nyt kerrankin aivan noviisi, osapuoli, joka ei tiedä, joka ei osaa, joka on epävarma kuin virtapaikan jäillä liikkuja. Kuinka painava sairaalan metallikehyksinen ulko-ovikin oli ollut. Sitä kiskoessa tuli viimeistään mieleen, kuinka perustavanlaatuisia askeleita kynnyksen yli käydessä otti. Siitä astuttiin sairaalaan, paranemista toivomaan ja toivottamaan. Kirkkaisiin neonvaloihin, mietoon desinfiointiaineiden ja pesuaineiden tuoksuun, neutraaleihin väreihin ja pysähtyneen odottavaan tunnelmaan. Tai ajettiin paikalle ambulanssin kyydissä pillit soiden ja siniset valot välkkyen, kuten Seppo. Ensihoitajien määrätietoisten, mutta hätäilemättömien askelien saattelemana.

Nyt pitäisi siis katsoa kohti, kohti kääreissä olevaa päätä, kohti sideharsoja ja laastareita, kohti sitä, jonka kanssa oli vuorokausi sitten rankasti riidellyt ja sitten itsekseen aamiaispöydän leivänmurujen ja likaisten astioiden ääreen jättänyt. Nyt on katsottava. Se silmä, josta hoitaja oli maininnut, näkyvissä oleva silmä, se, joka ainakin on vahingoittumaton, se on ummessa eikä luomikaan liikkunut. Suu on siteiden peitossa, nenä siteissä, letkuja kulkee tippapulloista suoniin, kaasupullosta happiviiksiin ja katetrista pissapulloon. Sängyn vieressä välähtelevät ja vilkkuvat monitorin eriväriset valot ja juovat.  - Tämä on Seppo. Hänen nimensä on kirjoitettu yöpöydällä olevaan nesteytyksen seurantalapussa. Tämä on riidan toinen osapuoli, lopulta sanattomaksi nitistetty. Lopullisestiko sanattomaksi.

Mirkku tuijottaa muumioksi paketoitua miestään. Näkee silmissään eilisillan sinisenä vilkkuvat poliisiauton valot, sitten ambulanssin valot. Vai kummatko vilkkuivat ensin. Ja sen verisen mössön Sepon kauluspaidan jatkona siinä ahtaan vessan klinkkerilattialla.

Lopulta hän pakottautuu sanomaan

-          Seppo.

-          Seppo, hän sanoo uudelleen. Ei, ei se kuullosta sanomiselta, pikemminkin huokaukselta. Ei hoitaja tällaista puhumista tarkoittanut.-        

-          Seppo, Mirkku saa aikaiseksi karhean kuiskauksen.

Puhukaa miehellenne, oli hoitaja opastanut, puhukaa ja koskettakaa. Kyllä hän kuulee. Hän kuulee ja on tajuissaan, vaikka vahva kipulääkitys ja antibiootit tekevätkin hänen olonsa uneliaaksi. Se hoitaja, joka oli ohjannut hänet oikealle ovelle ja melkein tuupannut sisään huoneeseen. Se, jolla oli valkoinen takki auki sinisen työpuvun päällä, puupohjaiset kengät ja reikä sukassa vasemmassa kantapäässä.

Nyt minun on pakko sanoa jotain, puhuttava, ajattelee Mirkku. Minun on nyt tiedettävä mitä sanoa ja puhua. Almodovarillahan oli jokin sen niminen elokuvakin, Puhu hänelle, koomassa olevalle rakkaallesi. Mirkku rykäiseen, päästää irti sängynkaiteesta, astuu lähemmäs Seppoa ja ottaa Sepon kämmenen käsiinsä, pitkät laihat sormet, varoo tippaletkua. Monitorilla vilkkuvat punaiset numerot ja violetit juovat välittävät tietoa Sepon voinnista elektrodien kautta, mutta eivät kerro mitään Sepon ajatuksista, toiveista, tunteista. 

-          Seppo, Mirkku sanoo päättäväisesti ja silittää samalla Sepon rannetta ja sormia. Hän on tyytyväinen, kun onnistuu saamaan äänensä päättäväiseksi, mutta ystävälliseksi – toivottavasti tarpeeksi ystävälliseksi. Tai edes neutraaliksi, ei komentelevaksi tai määräileväksi.

Sepon silmäluomi värähtää ja käsi säpsähtää. Seppo avaa silmänsä, ainakin sen, joka ei ole siteiden alle kätkettynä. Hän avaa silmänsä ja tuijottaa hetken kuin ei ymmärtäisi näkemäänsä. Sitten hän puristaa luomen taas kiinni, liu’uttaa kätensä irti Mirkun kädestä ja kääntää päätään poispäin.

-          Seppo, minä tässä, Mirkku. Hoitaja sanoi, että sinä kyllä kuulet.

Mitä kuuluu sanoa miehelle, joka halusi jättää minut. Joka halusi päästää irti, noin juuri, vetää kätensä pois. Mitä kuuluu sanoa miehelle, joka halusi kaiken loppuvan, miehelle, joka halusi kuolla. Miehelle, joka ei onnistunut juuri missään, ei edes yrittäessään tappaa itsensä. Mitä pitää sanoa ihmiselle, joka ei edes itseään naulapyssyllä ampuessa saanut kokea onnistumisen tunnetta. Vai onko onnistumista kuitenkin se, että vielä elää ja Mirkku on tullut paikalle.

Sanonko, ihanaa, että et kuollutkaan, nyt meille alkaa uusi ihana aika. Ei haittaa, vaikka et enää ehkä osaakaan ajaa autoa tai käydä töissä, vaikka puheesi jäisikin sammaltavaksi ja mumisevaksi. Me selviämme kaikesta. Sanonko niin, vaikka en itsekään sanomisiini uskoisi. Onko nyt aika antaa katteettomia lupauksia ja valaa tulevaisuususkoa. Pitäisikö sanoa, että rakastan sinua nyt juuri, kaikesta huolimatta ja juuri kaiken tähden. Pitäisikö kertoa tunteista, jotka ovat ainakin juuri nyt kauhun, vihan, häpeän ja syyllisyyden syvimpien syövereitten takana.

Vai pahoittelenko kyynisesti, että et nytkään onnistunut, et tässäkään. Parempaa onnea ensikerralla. Parempi ase, oikea ase, ei naulapyssy, parempi tähtäys. Mutta enhän minäkään sitä toivo, tuskin Seppo itsekään. Moni itsetuhoinen vain hakee huomiota ja apua teollaan. Niinkö Seppokin. Tälläkin kerralla. Kun purkillinen pillereitäkään ei ollut toiminut. Mutta ei minusta ole auttamaan – muuta kuin soittamaan pii-paat paikalle.

Pitäisikö sanoa, anna anteeksi. Pitäisikö minun pyytää anteeksi. Minun, joka olen piehtaroinut epätoivossa ja pelossa, märiksi hikoilluissa lakanoissa koko yön. Puristanut luomeni tiukasti kiinni pimennetyssä huoneessamme, meidän makuuhuoneessamme, ja silti nähnyt siniset välkkyvät valot ja verisen vessan lattian. Vaikka olen välillä huutanut ulos raivoani ja pelkoani, vaikka olen ollut kauhuissani, vaikka olen kokenut häpeää ja syyllisyyttä kaikki nämä tunnit ja lopun elämääni.  Minäkö tässä olen syyllinen. Minunko kovat sanani ja isoilla kirjaimilla lausutut loukkaukseni ovat tämän kaiken takana. Entä sinun kiroamisesi ja raivopäiset esineiden paiskomiset, sinun halveksivat sanasi ja eleesi.

Vai pitäisikö sanoa, minä annan kaiken anteeksi. Ja mitä sillä sitten tarkoittaisin, minkä kaiken, eilisenkö, vai kaiken mikä eiliseen johti, teot ja sanomiset, kuukausien ja vuosien takaiset asiat, eletty elämä. Anteeksipyynnöllä ja anteeksiannollako tästä selvittäisiin. Montako kertaa olin jo antanut anteeksi. Mitä kaikkea olinkaan jo katsonut sormieni läpi, mitä yrittänyt ylittää ja unohtaa. Tämä on jotain ihan muuta, kuin vatsahuuhtelun jälkeinen aamu.

Mirkku avaa juuri suunsa sanoakseen jotain, kun ovelta kuuluu koputus ja hoitaja kurkistaa sisään.

-          No, mitenkäs täällä jaksetaan? Jokos se Seppo on hereillä? Mukavaa, kun vaimo on tullut katsomaan. Lääkäri tulee kohta käymään ja kertomaan jatkohoidosta ja huomenna tulee psykologi keskustelemaan Sepon kanssa elämäntilanteesta. Minä tuon kohta uuden tippapullon, kun tuo näyttää jo olevan lopuillaan. Pian saadaan varmaan ruveta harjoittelemaan pillillä juomista.

-          Aiukaa elevettiin aakki, saa Seppo kähistyä toisesta suupielestään sideharsojen alta ja potkaistua äkäisesti peiton jaloiltaan.

Onneksi naulapyssy ei ollut enää Sepolla, vaan poliiseilla. Onneksi Sepon ranteet oli sitaistu sideharsonauhoilla sängyn reunan metallikaiteisiin. Mirkku lysähtää istumaan takkinsa päälle nurkkatuolille. Sälekaihtimien välistä näkyy uudelleen alkanut lumisade, se ryöppyää rauhattomina puuskaisina pyörteinä päin ikkunaa.


Sirpa Suntioinen  
Novelli- ja dialogiharjoitelma

 

Takaisin tarinoihin