Mitä oikeastaan tiedämme vanhemmistamme


Kirjoituspiirimme tehtävänä oli tuottaa valokuvaruno. Tiesin heti minkä kuvan vanhempieni valokuva-albumista valitsisin tuohon tehtävään. En kuitenkaan osannut arvata, millaiselle matkalle vanhempieni nuoruuteen kuva lopulta minut veisi.
Vasta luettuani Edouard Louisin kirjan Naisen taistelut ja muodonmuutokset, näin oman valokuvarunotehtäväni laajemmassa perspektiivissä.

 


Mitä me oikeastaan tiedämme vanhemmistamme

Louis eli lapsuutensa köyhässä ja väkivaltaisessa työläisperheessä Ranskassa 1990-2010-luvulla. Hän pääsi vasta keski-iässä sattumalta löytämänsä äitinsä nuoruuskuvan avulla näkemään aivan uusia puolia äidistään. Hän näki kuvassa äitinsä kurottelemassa toiveikkaana kohti tulevaisuutta - ei sellaista, joka toteutui elämässä Edouardin isän kanssa. Ei nöyryytyksiä, köyhyyttä, miehistä väkivaltaa. Kuvasta Edouard ymmärsi, että ulkoiset voimat, yhteiskunta, toksinen miehisyys ja väkivaltainen aviopuoliso olivat aiheuttaneet sen, että hänen äitinsä, kaksikymmentä elinvuotta oli tuhottu. Edouard itse onnistui ponnistautumaan ulos lapsuuden kuplastaan, pääsemään opiskelemaan – ja lopulta luomaan uudestaan suhteen äitiinsä ja tämän elämään tuon kuvan avulla.

Lapset eivät tiedä koskaan vanhemmistaan kaikkea, vanhempiin liittyy aina jonkinlainen mysteeri. He ovat eläneet eri maailmassa kuin lapsensa ja näyttäytyvät lapsilleen aina aikuisina ja vanhenevina. Kuitenkin heidän oma lapsuutensa ja nuoruutensa on muovannut heistä niitä ihmisiä, joita lapset vanhemmikseen kutsuvat.  Ainakin oman sodanaikaisen ja -jälkeisen sukupolveni ystävät, tuttavat ja sukulaiset tuntuvat nuoruudessaan jopa torjuneen kaikkea tietoa vanhempiensa nuoruusvaiheista ja -kokemuksista. Ensin oli menossa oma itsenäistyminen ja teini-ikäisen kriittinen suhtautuminen.  ”Aina ne siitä sodasta puhuvat.” ”Nytkö taas lähdetään evakkoon Karjalasta tai juostaan pommisuojaan Viipurissa tai Tampereella.” ”Ei voisi vähempää kiinnostaa.” Sitten tuli uran luominen ja lapsiperhekiireet. Vasta, kun oma eläkkeelle jääminen alkoi askarruttaa ja kun vanhemmat olivat siirtyneet muistisairaina hoivakotiin tai peräti mullan alle, alkoi kiinnostus heräämään. ”Olisi pitänyt kysellä silloin aikaisemmin…” Niinpä joudumme turvautumaan rakeisiin ja ali- tai ylivalottuneisiin valokuviin, historiafaktoihin ja -dokumentteihin sekä omiin hatariin muistikuviimme – niihin kertomuksiin, joilta olisimme aikanaan halunneet korvamme sulkea.

Mitä minäkään tiedän vanhempieni nuoruudesta, ajasta ennen minua, varsinkaan heidän seurustelustaan tai avioliittonsa ensimmäisistä vuosista. Mitä tämä yksittäinen kuva voisi vanhemmistani kertoa? Mikä outo silta siinä on? Minne tässä ollaan matkalla? Millä mielellä, millaisissa tunnelmissa?

Kuva on otettu Ainon ja Villen Lappiin suuntautuneelta häämatkalta vuonna 1949. Kuvassa näkyvä silta on Kemin Pohjolan Voimaan ja Rovaniemelle Lapin museoon tekemieni tiedusteluiden pohjalta erittäin todennäköisesti Rovaniemen Ounasjoen ylittävä tilapäinen silta, joka oli käytössä vuoteen 1951 asti. Arvelen, että isäni rautatieläisenä on tiennyt, että tämä silta on tällä tavoin kaareva, ja niin he ovat ajoissa ehtineet sopiviin kuvausasemiin eri vaunujen portaille.

Samalla matkalla he ovat käyneet muiden valokuvien mukaan Kemissä isän Riku-veljen perheen luona. Äitini jäämistöstä löytyi hänelle 5.7.1949 myönnetty yhden päivän rajapassi Haaparantaan. Leimasta näkyy, että passia on myös käytetty. Varmasti isällä on ollut vastaava passi. Päivän kestäneen ulkomaanmatkansa jälkeen Aino ja Ville ovat jatkaneet junalla Rovaniemelle ja Kemijärvelle. Sieltä he ovat taivaltaneet Pyhätunturille ja sen Karhunjuomalammelle. He ovat liikkuneet mahdollisimman paljon junalla, koska konduktööri-isälläni oli vapaalippuoikeus. Voin kuvitella kuinka he tunturiretken tehtyään söivät eväitään ja joivat päiväkahvit Pyhätunturin uudessa matkailumajassa Tunturilassa. Saattoipa Ville siinä pilsneripullonkin avata – vaikka se Ainoa ehkä vähän närkästyttikin.

Kun katselen tätä valokuvaa ja sen innoittamana hankkimani ja löytämäni tiedon pohjalta luomaani tarinaa, hymyilen surumielisen onnellisena. Olen aistivinani, että Ainon ja Villen häämatka on sujunut kaikin puolin onnellisissa ja iloisissa tunnelmissa. Hääkuvassankin he hymyilevät tyyninä ja hyväntuulisina elämälle ja toisilleen. He ovat läheisineen selvinneet sodasta ilman pahempia fyysisiä tai henkisiä vaurioita, vaikka ovatkin joutuneet lähtemään evakkoina kodeistaan ja työpaikoistaan. He ovat vakituisissa töissä, heillä on oma pieni vuokra-asunto ja omistushuoneisto varattuna rakenteilla olevasta kerrostalosta aivan keskustan tuntumassa. He elävät omassa onnellisuuskuplassaan, johon minäkin sain aikanani syntyä.

Vaikka kuulunkin Louisia edeltävään sukupolveen, niin oma sukupolvi- ja perhekuplani on ollut monin tavoin tasapainoisempi, kannustavampi ja hyväksyvämpi kuin Louisin. Tämä hämmentää minua – maailma ei kaikkialla ja kaikin tavoin olekaan muuttunut parempaan suuntaan yhden tai kahden sukupolven aikana, vaan pikemminkin erilaiset kuplat ovat muuttuneet jopa entistä tiukkarajaisemmiksi ja toisilleen vieraammiksi. Onneksi kuplastaan voi myös lujan tahtotilan ja onnekkaiden sattumien vuoksi päästä murtautumaan ulos kuten Edouard Louis. Minun kuplani ei ole vieläkään kokonaan puhjennut, vaikka onkin kolhuja saanut, paljon laajentunut ja seinämiltään huokoiseksi ja läpäiseväksi hiutunut. Olen myös saanut muutaman uuden tiedonmurusen vanhempieni mystisestä nuoruudesta vanhan rakeisen valokuvan ja runotehtävän innoittamana.


Sirpa Suntioinen
2025


 Takaisin tarinoihin